Wednesday, December 14, 2016

Reading in a moving vehicle

I can't read in a moving vehicle, like in a car or bus. Train and plane I can barely survive. But if it is a car or bus, I am better off without books (either is a physical book or even e-book). Even after a millisecond of reading I will definitely get nauseated and dizzy. Worst come to worst, I will end up with vomiting, which is something that I don't really like if I am going for a long journey. 

Somehow I do envy those who can read in a moving vehicle. Seriously! While in the other hand, I am better dozed off along the entire journey or I just plugged in myself with my mp3 player and get away in my own magical world.

Do you feel the same as I am? Or am I the only one with this problem? 

“The problem with reading in the car is that your vision is fixed on an object that is not moving, but your body and inner ear perceive motion, so it can induce vertigo in some. 
The best cure is to regularly look up, and regain your visual perspective of motion, but even then, the action of focusing on the book while your body feels motion can briefly induce vertigo.” 
-Dr Stewart. 
click here to read more

without wax,
haniyahaya :)

Thursday, December 1, 2016

Failure

I woke up this morning and then I checked my Twitter. A friend of mine said that the result for our last posting were out. I was nervous and shivered down my spine. The cold and fresh air of morning breeze plus the palpitation that I had were not a really good combination. I opened my laptop and log in through the e-klas. 

Medicine 
Grade: F
Description: Fail


I was stunned. I felt that the clock was stopped ticking that moment. I couldn't say anything. Yet, I didn't feel anything. Sad? Angry? I didn't know. My heart was hardened. Like a rock. 

I didn't cry. Well, I tried to but I knew it was just a fake because I did not feel any guilty, sad or disappointed. 


Why was I like this? Was it normal? Was this one of the stages of grief? 

I knew from the beginning that medicine wasn't my forte yet I was so arrogant. I did not pull much effort. I was a very pompous person who thought that I could kill it at the last minute. Hell, no! Medicine won't work that way.

Plus, my heart has darkened. Yeah, my soul was dark. Full of sins. Maybe that's why I hardly understand what I learnt? Maybe because my relationship with The Almighty wasn't good enough? 

I took a step back and reflected myself. What had gone wrong? 

----
Note: I wrote this post on 4th June 2016, the day I got my result for Medicine posting. I decided not to publish it and kept it for a while in my draft box because I did not want my friends to know about it. But the truth is, I was actually ashamed of myself. If one asked me is it hurt? Hell, yes. 

And if you are wondering, why am I putting this up now? Well I guess that sometime you need to open up a little bit, so that you won't suffered much because of the things you choose to keep inside by your own.



without wax,
haniyahaya

Rukun Negara

Semalam bersembang dengan cikgu Bahasa Mandarin aku tentang SPA (sebab dia pun medical graduate macam aku juga yang tengah menunggu panggilan). Entah macam mana boleh masuk bab rukun negara. 

Bercakap pasal rukun negara ni aku ada satu pengalaman menarik tentang rukun negara. Dulu masa aku darjah satu, cikgu Bahasa Inggeris aku sangat garang. Kami panggil beliau Miss H. Beliau memang tegas orangnya, ditambahi pula dengan suaranya yang kuat. Memang tiada pelajar yang berani menentang atau tidur di dalam kelasnya. 

Aku masih ingat, hari pertama persekolahan sewaktu darjah satu, beliau telah masuk ke kelas aku, 1 Bakawali. Biasalah, hari pertama sekolah mana ada belajar sangat. Sesi ice-breaking je la. Dipendekkan cerita, Miss H masuk ke kelas aku pada waktu akhir (so dah nak balik). Masa tu beliau suruh kami semua senyap. Memang sunyi sepi kelas. Nyamuk terbang pun boleh dengar. Nak dijadikan cerita, masa tu memang ramai ibu-bapa sedang menunggu anak mereka di luar kelas. Biasalah, nak tengok anak masing-masingkan. Tiba-tiba, aku nampak ibu aku berada di luar kelas aku lantas aku berteriak kecil memanggil, "ibu!". Pada masa itu aku memang terlupa akan arahan Miss H yang menyuruh kami senyap. 

Miss H seraya itu terus menjegilkan matanya ke arahku lalu berkata dengan nada tegas,"diam!". Malu aku tatkala itu bukan kepalang. Malu kerana telah dimarahi guru. Lebih malu lagi bila aku menjadi orang pertama yang dimarahi guru dalam kelas itu. Namun demikian, aku tak menaruh dendam padanya. 

Ok, berbalik semula kepada cerita tentang rukun negara tadi. Pada suatu hari, Miss H telah memberi satu tugasan kepada kami. Tugasannya ialah: menghafal Rukun Negara dalam Bahasa Inggeris. Esok setiap orang dikehendaki membacanya tanpa melihat teks di hadapan kelas! Gulp! Kalau dalam Bahasa Melayu boleh tahan lagi, sebab selalu baca dekat belakang buku rampaian tu kan. Tapi ni Bahasa Inggeris. This is insane! Para pelajar lain termasuk aku akur sahaja dengan arahan Miss H. Pulang sahaja ke rumah, aku menangis di hadapan ibuku sebab takut tak boleh hafal. Ibuku membantu aku untuk menghafal. 

Pagi keesokkan harinya, terkumat-kamit mulutku menghafal. Nak belajar kat sekolah agama pun tak tenang, apatah lagi nak makan. Tak senang hidup aku dibuatnya. Aku tak bertanya kepada kawan-kawan aku yang lain, sebab aku takut kalau-kalau aku seorang sahaja yang tak hafal dengan lancar. Masuk sahaja waktu Bahasa Inggeris, aku sudah kecut perut. Aku hanya mampu berdoa supaya mood Miss H baik dan aku mampu mengingati semuanya jikalau Miss H memetik nama aku untuk ke hadapan kelas. 

Miss H kemudiannya bertanya kepada seluruh kelas, siapa yang sudah menghafal rukun negara tersebut. Aku mengangkat sebelah tanganku ke udara. Tanpa aku sedari, aku seorang sahaja yang berbuat demikian. Miss H kemudiannya menyuruh aku ke hadapan kelas dan membaca rukun negara tersebut. Alhamdulillah, aku berjaya membaca dengan lancar. Sangkaan aku ianya akan berhenti pada takat itu sahaja. Namun, sangkaanku meleset. Miss H kemudiannya menyuruh aku mengetuai bacaan rukun negara tersebut pada perhimpunan petang itu. Jantung aku seakan-akan mahu gugur pada waktu itu! 

Sumber: Google.com

Untuk pengetahuan semua, aku mempunyai 'stage-fright' yang amat tinggi. (P/s: Stage fright or performance anxiety is the anxiety, fear, or persistent phobia which may be aroused in an individual by the requirement to perform in front of an audience, whether actually or potentially (for example, when performing before a camera --Wiki). Memang zaman sekolah dulu kalau kena pengucapan awam, even kena bercakap depan kelas tu memang tak keruan aku dibuatnya. Kalau duduk dengan member macam tu suara mengalahkan orang pegang mikrofon gitu. Hahaha. Akhirnya, aku dapat juga mengetuai bacaan rukun negara tersebut dengan jayanya. Tak tahulah suara aku dengar sampai belakang atau tak. Aku rasa macam suara aku tenggelam timbul, sayup-sayup dipuput bayu je. Haish.. horror sungguh time tu. Nasib baik lah sekali tu je aku kena. Kalau dibuatnya tiap-tiap kali perhimpunan kena, memang aku mogok untuk tak datang perhimpunan la gamaknya.

Oh sebelum itu, masa darjah 1, aku bersekolah pada sesi petang bersama dengan pelajar darjah 2. So selalunya yang akan baca rukun negara (dalam BI), ikrar sekolah semua tu selalunya pelajar darjah 2 sebab mereka lebih tua (senior). Tambahan pula  ada pengawas kantin (comel kan nama dia?) dalam kalangan mereka. Kira ni dah macam langkah senior la ni. Bila nama aku dipanggil untuk mengetuai bacaan Rukun Negara, memang mata aku hanya tertumpu ke lantai. Langsung tidak mendongak untuk memandang wajah rakan-rakanku di lain. 

Tulah kenangan masa darjah satu aku dulu. Seronok betul masa tu. Pergi sekolah, main dengan kawan.. Sekarang semua orang dah besar dah. Masing-masing membawa haluan sendiri.

without wax,
haniyahaya :)