Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan, here it comes again!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Hari ni hari pertama untuk bulan Ramadhan yang penuh dengan barakah ini. Seperti tahun-tahun sebelumnya, setiap kali Ramadhan tiba, saya akan buat satu wishlist, special untuk bulan Ramadhan. 

Untuk Ramadhan kali ini, antara wishlist saya ialah :

1) Nak khatamkan Al-Quran at least sekali.

2) Nak try iktikaf kat masjid, kalau boleh malam 10 terakhir Ramadhan. 

Untuk pengetahuan semua, saya tak pernah iktikaf kat masjid masa bulan Ramadhan. Namun haritu masa usrah, tajuk tazkirah yang disampaikan ialah berkenaan iktikaf lantaran itu membuatkan hati saya membuak-buak untuk try iktikaf di masjid. Insya-Allah :)

3) Nak solat terawih dengan penuh di masjid

4) Kurangkan aktiviti yang lagha.

5) Kurangkan mengumpat, omong kosong dan sama waktu dengannya.

6) Jadi lebih produktif. Say NO to laziness and procrastination!

Untuk memastikan kesemua wishlist saya tercapai, saya dah buat borang mutabaah amal / checklist untuk Ramadhan kali ni.

Ni lah booklet yang saya maksudkan.
Kalau tak nak buat sendiri pun takpe sebab kat internet banyak je yang dah siap. Tinggal print je.

Ni antara borang mutabaah amal yang boleh diprint. Senang kan? Tinggal kita je yang nak laksana!

Ha! Yang ni pulak antara amalan yang kita boleh buat sepanjang Ramadhan yang diterjemah melalui kartun-kartun comel. Awwww! So cute :)


Last but not least, here's the Top Ten Productive Ramadhan Tips made by ProductiveMuslim.com :D


without wax,
haniyahaya :)

No comments: