Wednesday, July 10, 2013

Final exam sem II

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah, saya telah selesai menduduki peperiksaan Semester 2 minggu lepas. Jujur saya katakan, peperiksaan kali ini agar sukar buat saya. Salah sendiri juga sebab kurang menelaah. Menelaah pun last minute. Banyak main sahaja dan kurang fokus. (sigh)

Sedih juga bila mengenangkan kembali. Soalan tu sebenarnya takde lah susah mana especially SEQ & MEQ. Senang, direct. Tapi disebabkan tak belajar, maka terkontang-kantinglah menjawabnya :P Untuk MCQ, memang agak mencabar. Part Pathology boleh tahan sebab daya dah cuba jawab past year exam questions, tapi untuk Pharmacology, Subhanallah! Memang mengucap panjang. Saya dah lah tak sempat buat revision untuk antipsychotic drugs. Marah kat diri sendiri sebab malas belajar. Jadinya memang padan muka! Untuk OSPE, saya dah silap letak nama microorganism, which is supposed to be Giardia lamblia, tapi disebabkan terkocoh-kocoh nak menjawab, saya pergi letak jawapan dengan penuh yakin Trichomonas vaginalis. Chaitt!! Walhal dah terang tang-tang ada cyst kat sebelah. Haih lah.. Part Pharmacology untuk OSPE pun memang menduga betul. Apa pun benda dah lepas. Sekarang ni saya berdoa agar saya mendapat keputusan yang baik. Insya-Allah amin :)

Sumber : Google.com

Sebenarnya dua hari sebelum exam saya demam. Exam hari Rabu, tapi hari Isnin tu memang tak larat. Nak baca Forensic pun memang tak daya. Suhu badan agak tinggi masa tu. Selepas makan ubat demam dan selsema, saya tidur. Petang tu memang terbaring sahaja. Pening, loya, panas, sakit tekak semua ada. Ibu ada call dan suruh saya pergi klinik berdekatan, namun saya ni degil orangnya. Saya mempunyai satu tabiat yang mana kalau saya dah ada kat rumah, saya tak suka keluar pergi mana-mana melainkan ada urusan yang betul-betul penting. Haaa.. Pemalas sungguh! 

Keesokan harinya, ibu call lagi untuk mengetahui perkembangan saya. Ibu dah siap-siap bagi warning, by tomorrow you must be healthy! Esok nak exam, kena sihat. Alhamdulillah demam tu dah beransur kebah. Suhu badan dah tak tinggi macam semalam. Cumanya sakit tekak tu masa tu masih ada lagi. 

Apa pun, bila fikir balik, ini semua ujian Allah. Sakit tu kan kifarah dosa.

***
Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku.

And when I am ill, it is He who cures me. 
[ Ash-Shu'ara' 26:80]



without wax,
haniyahaya :)


nota kaki 1: Tips bila nak exam, try jawab past year questions sebanyak mungkin. Mana tahu soalan yang sama boleh keluar :)

nota kaki 2 : Prepare tables or mind map or whatsoever yang sesuai dengan cita rasa masing-masing awal-awal. Bukannya bila nak exam baru nak buat! (Ni peringatan buat diri sendiri).

nota kaki 3 : Professional Exam II after raya. Ramadhan ni kena study balik semua subjek Sem I and Sem II. Eleh, macam tak biasa pulak kan exam lepas raya. Hehehe :)

No comments: