Sunday, May 20, 2012

Happy Birthday!


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izin-Nya, kita masih lagi diberikan kesempatan untuk terus hidup di muka bumi ini. Syukur Ya Allah!

Tanggal 8 Mei 2012 yang lalu, Alhamdulillah, saya telah menginjak ke usia 19 tahun. Syukur alhamdulillah. Tapi usia 19 tahun tu hanyalah sekadar angka. Yang membuatkan saya terfikir, selama 19 tahun saya hidup, berapa banyak amalan yang telah saya lakukan yang betul-betul mendapat keredhaan-Nya? Selama 19 tahun, adakah hidup saya banyak terisi dengan perkara bermanfaat? Selama 19 tahun ini juga, adakah cukup bekalan untuk di bawa ke hari akhirat? Masya Allah.

Malam itu, sebelum saya tidur, sempat juga saya bermuhasabah. Andai ditakdirkan Allah cabut nyawa saya ketika itu jua, adakah saya ini akan termasuk dalam golongan yang beriman dan beramal soleh? Cukupkah amalan saya sebelum ini? Masya Allah, sungguh aku ini hanyalah hamba-Mu yang hina dan tidak lari daripada dosa. Sungguh kerdil diri ini ya Allah!

Sedar atau tidak sebenarnya, semakin meningkat usia, semakin dekat kita dengan kematian. Ya! Kematian. Bukankah kematian itu suatu perkara yang pasti?

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)".

Say, "Indeed, the death from which you flee - indeed, it will meet you. Then you will be returned to the Knower of the unseen and the witnessed, and He will inform you about what you used to do." 
[Al Jumu'ah 62:8]

Ayuh, sama-sama kita muhasabah diri kita. Sama-sama kita beramal untuk mengejar redha-Nya. Kalau nak dibandingkan dengan Imam Shafie, subhanallah! Ibarat langit dengan bumi. Imam Shafie ketika umur 10 tahun sudah menghafal 100,000 hadith, cuba bayangkan cahaya muka dia macam mana? Kita umur 10 tahun main je tahu. Hafal Al-Quran pun masih merangkak-rangkak. T___________T

Di kesempatan ini juga, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang wish dan doakan saya, tak kira melalui call, sms, facebook, twitter ataupun secara muka-ke-muka (face-to-face)
(eleh, bajet artis pulak heh!)
Jazakumullahu khairan kathira! Saya hargai sangat-sangat wish dan juga doa kalian! Saya juga mendoakan kesejahteraan kalian. Semoga kita semua dirahmati Allah! Insya Allah :)

Akhir kata, terima kasih juga kepada yang beri hadiah. Serius, terharu! :')

An early birthday cake from my family.
Well, an early birthday cake is not a crime, isn't? ^^
Thank you Nur Arina Nafisah Mohd Aznan for this book!

This one is from Alyaa' Diyanah Fadzlan.
I've been looking for this handsocks for awhile! <3
A very cute bookmark from Aina Sakina Mohd Jamil :D
From Fatin Aqilah Hasnan a.k.a FA.
I just love chocolate!!
From Mimi Amira Ramlee :)
Also from Mimi. A handmade quotes book. Lovely <3
This one is from Ainnur-Ashirah Kamisan.
I really like it!
This one is from my bestfriend,
Fateh Izani Ishak. Thank you dear!

Okey, itu sahaja yang hendak dikongsikan bersama. Terima kasih kepada semua. Muchas gracias!
May Allah bless ^^

Oh ya! Before I forget..




without wax,
haniyahaya :)

2 comments:

aqu hanya seorang penulis said...

banyaknye orang bagi kaw hadiah 0.o [jeles]

huhu

kau bagi aku roti waktu aku lapar pi utp
tapi aku xwish bufday kaw ,truknye aku
harap tak trlambat nk wish..
wish/ doa dripada aku

moga kau dpt mencari cinta illahi , cinta itu menemukanmu dngn insan cintaanNYA yng sudi berdakwah ngan kau ..[best xwish ni] hehe

all d best year 1 exam

haniyahaya said...

Thank you so much Nubhan! Jazakallah for the wishes and du'as. Menarik wish tu. Hehehe. Insya Allah, amin :)

Ya Allah, tak kesah pun lah. Aku rasa serba salah sebenarnya, sebab just bagi kau roti, tak offer pulak air ke apa. Sorry sangat-sangat!

anyway, thank you once again! All the best for you too! :)