Wednesday, January 25, 2012

Wordless Wednesday #5

Assalamualaikum. 
Hi! So, for today's Wordless Wednesday. Here it goes..

Source : asyraafazahari.tumblr.com
I love the flower, and the quote (of course!).
I used to pluck the flowers back then when I was a little kid. I thought that it was daisies, but heh. It wasn't. And up till now, I didn't know, what's the name of this flower. Anyone?

Okay. That's all from me. 
Before that, be grateful to Allah!

So remember Me; I will remember you. And be grateful to Me and do not deny Me. 
[Al Baqarah 2: 152]

^____^

'Till we meet again.

without wax,
haniyahaya :)

Tuesday, January 24, 2012

Menjadi seorang semi-OCD atau perfectionist

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Topik yang dibincangkan pada hari ini ialah berkenaan dengan OCD atau nama penuhnya ialah Obsessive-Compulsive Disorder dan juga perfectionism.

Apakah yang dimaksudkan dengan OCD itu? Menurut Pak Cik Wiki;
Obsessive–compulsive disorder (OCD) is an anxiety disorder characterized by intrusive thoughts that produce uneasiness, apprehension, fear, or worry, by repetitive behaviors aimed at reducing the associated anxiety, or by a combination of such obsessions and compulsions. 
Fahamkah kalian? Pendek kata, OCD ni sebenarnya satu penyakit yang mana sesorang itu akan berasa terganggu terhadap pemikiran mereka. Mereka seringkali bersa resah, takut, bimbang dan sebagainya. Oleh itu, mereka sering melakukan tindakan berulang kali untuk tujuan mengurangkan keresahan dan kebimbangan tersebut. Maaflah andai maksud ni tak bertepatan dengan apa yang diperkatakan oleh Pak Cik Wiki. Aku hanya pakai main translate ikut sesedap rasa saja. Hehehe.

Untuk makluman kalian, aku rasa aku merupakan salah seorang yang menghidap OCD. Err.. Taklah kronik. Semi-OCD, can ah? Aku bukanlah tahap kronik yang setiap kali kalau nak basuh tangan tu, siap sampai guna 2, 3 buku sabun baru. Aku pun bukanlah jenis yang setiap malam before nak tidur kena buka tutup buka tutup lampu dekat lima, enam kali. Uuuu~~ Jenuh lah oii!
Source : Google.com

Cumanya, apa yang aku nak cakapkan kat sini. Aku dikategorikan sebagai semi-OCD sebab aku ni suka sangat dengan kekemasan. Obses tu tak lah sangat. Err..Sikit-sikit adalah kot. *Apa punya bahasa lah yang kau pakai ni. Berbelit-belit. -___________-

Sebagai contoh, aku mempunyai tabiat yang kalau susun baju dalam almari, mesti ikut warna dan jenis hanger atau penyangkut baju. Dan pernah juga kadang-kadang, aku susun baju ikut warna dia. 

Lepas tu, aku jenis kalau lipat baju kan, kalau boleh nak sama bucu-bucu baju tu. Ala, kalau macam kat shopping complex tu kan, kalau dia lipat baju tu kan, lawa je. Semua sama pesen. Whoa!! Teruja betul. Tetapi tatkala kemalasan berganda-ganda tahap dewa, benda ni adalah suatu perkara yang mustahil untuk terjadi. Serius. Hehehe :p

Suka betul kalau dapat lipat baju cenggini!! :)
Sumber: Google.com
Seperkara lagi, aku pantang sikit kalau nampak kertas atau buku aku terkelepet atau terlipat atau sama waktu dengannya. Aku tak suka. Kalau boleh, nak je kertas tu nampak macam baru. Tu pasal kadang-kadang, aku berat hati juga nak bagi pinjam homework atau apa sahaja kat kawan-kawan aku masa zaman sekolah dulu. Nak-nak zaman sekolah rendah. Bukan apa. Aku takut nanti bila dah bagi pinjam, habis lunyai aku punya kertas atau buku. Hohoho~ Tak senonoh betulkan perangai? Nak buat macam mana. Dah habit. Aigooo~~

Ah..Lupa pulak. Aku ada satu habit ni jugak. Aku jenis yang tak suka tangan aku kotor. Meaning to say that, sometimes aku suka basahkan tangan aku. Entah lah. Aku rasa kurang selesa, dan rasa macam..eww..germs! *with British accent
Kadang-kadang tu kan, kalau dah terdesak tak de air paip atau hand sanitizer, aku bantai je basuh pakai air masak yang aku bawak bekal. Pakai sikit-sikit je air. Cukuplah buat rasa lembap-lembap kat tangan. Hehehe :)

Sebenarnya, kalau ikutkan payah juga menjadi seorang yang semi-OCD atau perfectionist ni. Mesti ramai gila orang yang tak boleh tahan dengan perangai kita. Haiyooo! Dan ikutkan, aku ni tak lah dalam kategori bahaya. Still okey lagi. Maybe orang je lah yang akan rasa annoying gila tahap gaban. Eh?

Yeah! It can be 'torture' sometimes.
Source: Google.com
Okey. Itu sahaja coretan buat kali ini. Aku tahu, korang mesti akan kata, ntahapepape je post dia nih. Well, that's me. 

Last but not least,

Source : http://www.greatest-inspirational-quotes.com


***
“Everything we know by heart enriches us and helps us find ourselves. If it should get in the way of finding ourselves, it is because we have no personality.”
 Nadia Boulanger 



"An individual's self-concept is the core of his personality. It affects every aspect of human behavior: the ability to learn, the capacity to grow and change. A strong, positive self-image is the best possible preparation for success in life."
-Dr Joyce Brothers


without wax,
haniyahaya :)

Saturday, January 21, 2012

Kahwin


بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allaw SWT kerana dengan izinNya, kita masih lagi diberi kesempatan untuk terus hidup di muka bumi ini. Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Nabi Muhammad SAW serta keluarga dan sahabat Baginda.

Ha.. Bila baca tajuk kat atas, pasti ramai yang akan tertanya-tanya, "Eh, kau nak kahwin ke Hani oii?"
Hahaha~ Jawapannya : Tidak. Tidak sama sekali buat masa ini. Saja je tu. Tajuk kasi gempak. Kalau tajuk tak gempak cenggitu, confirm korang tak nak bacakan? Hehehe~ *okey, ni ayat puji diri sendiri. Cett!! 

Actually bukan apa. Saja je cerita pasal topik ni, memandangkan topik ni agak popular sekarang. Sama hot dengan One Direction tu. Wohooo! Eh.

Frankly speaking, I have no idea what is marriage is actually about. Err.. No. Just exagerrating there. lol. But the truth is, I am so hopeless and helpless when it comes to the topic about marriage, love and things like that. 

Oh, well. Mungkin yang ada akan cakap, alah.. ye je kau ni. Mustahil. Okey, memang betul. Biasalah tu, siapa yang tak mahu disayangi dan menyayangi. Itu fitrah. Dah memang Allah jadikan setiap manusia tu berpasang-pasangan, ye tak? Dan aku amat gembira sekali bila dapat tahu ada dalam kalangan rakan-rakan aku yang nak bertunang segala bagai. Alhamdulillah :)

Namun, apa yang ingin diperkatakan di sini ialah.. Perkahwinan itu bukan satu perkara yang boleh dibuat main. Perkahwinan itu bukan sekadar ikatan sah antara lelaki dan perempuan. Benda tu bukannya macam permainan kahwin-kahwin yang biasa kita main masa kecik-kecik dulu. Oh! Nehi..nehi.

Bagi aku, memang seronok bila bercakap tentang kahwin ni. Tapi fikir balik, betul ke ni kita nak kahwin? Kenapa kita nak kahwin dengan pasangan kita tu? Sebab apa? Dah cukup sempurnakah kita untuk menjadi seorang isteri/suami? Cukup sempurnakah kita untuk menjadi seorang ibu/ayah kepada bakal anak-anak kita kelak? Macam-macam persoalan yang akan menjengah ke dalam fikiran.

“Abu Hurairah related that Rasulullah SAW, said:
People marry women for four reasons:
for their money, for their rank, for their beauty and for their religion,
but marry one who is religious and you will succeed.” [Bukhari, Muslim]
Source : destinationjannah.tumblr.com

Sebenarnya, bukan aku nak halang kahwin pada usia muda ke apa. Malah aku sangat-sangat menyokongnya. Yelah, takde lah nanti buat maksiat ke apa kan? Dan tak de lah nanti timbul fitnah. Habis kecoh sekampung. Hohoho. Cumanya, bagi aku biarlah dahulu. Aku rasa komitmen aku terhadap pelajaran lagi penting berbanding perkahwinan. Bukan apa, kalau boleh, biarlah aku gembirakan hati ibu bapa aku dulu kan. Mereka yang lahirkan dan besarkan aku. So, dengan cara ini sedikit sebanyak boleh balas jasa mereka :)

Tambahan pula, aku belajar ni pun syukur Alhamdulillah under ____. Best tu memang best sebab tak perlu fikir, mana nak cekau duit sebanyak tu untuk bayar yuran pengajian segala bagai tu. Tapi, fikirkan balik, duit tu sebenarnya duit rakyat. Duit rakyat yang telah diamanahkan kepada aku untuk digunakan dengan sebaiknya untuk belajar. Kalau aku joli sakan, nak jawab apa kat akhirat nanti? Masya Allah. Moga dijauhkan hendakNya.

Jadi, memang besar amanah dan tanggungjawab yang diberikan itu. Bila memikirkan soal kahwin tu, aku mengambil keputusan untuk berdiam diri sahaja. Bila kawan-kawan sembang tu, join je lah jugak. Mana tahu dapat info tambahan. Tapi untuk berkahwin dalam masa terdekat ini, mungkin tidak. Nak kahwin dengan siapa pun aku tak tahu. Calon tiada. Sekian, harap maklum :)
Masih perlu bergelumang dengan buku-buku pelajaran.
A doctor in the making, InshaAllah :)
Sumber : Google.com
Di samping itu juga, aku rasa, aku tak layak lagi untuk menjadi seorang zaujah. Masih banyak lagi benda yang nak kena ubah itu ini. Maklumlah, aku ni pun bukan baik bebenor. Sekali mak mertua aku suruh masak, kemas rumah, buat itu ini.. Perghh!! Habislah.. I'm totally doomed! Hohoho~ *gelak gaya Sin Chan sambil meniru aksi Action Kamen

Teringat pula kata-kata Shaykh Abdul Bary Yahya ;
"Guys, if your mother is still doing all of your laundry and you don't know how to help out around the house...you're not ready for marriage. Don't expect your wife to just be a mother with perks."
Sounds cool huh? Even though it is for guys, but I think the girls should take note too :)

Kesimpulannya, aku rasa kahwin tu memang seronok. Nak-nak kalau kita bercinta selepas kahwin kan. Lagi terasa keseronokkan itu. Bak kata Brother Aiman dalam cerita Cinta SMS;
"Bila lafaz cinta itu halal, memang lain rasanya."
-Aiman Azlan; Cinta SMS (Ep.10) - Episod Terakhir  [Klik di sini untuk baca kisah ini] 
Tapi sebelum tu, aku rasa baik kita improve diri kita dulu. Biar kita jadi hambaNya yang patuh dan taat kepada suruhanNya. Insya Allah, jodoh kita dalam kalangan orang yang baik-baik akan datang juga suatu hari nanti. Kita serahkan semuanya kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui. Dan sudah semestinya, cinta kepada Yang Maha Pencipta itu lebih agung berbanding cinta yang lain. Ayuh, mari kita semai cinta kepada Ilahi terlebih dahulu sebelum menyemai cinta untuk orang yang belum halal lagi buat kita!

Sumber : catatansebutirpasir.tumblr.com

A self-reminder :)
Source : intan-nurhadilah.tumblr.com

Sekian, Allahu'alam :D

“Whichever of you is capable should marry for it will aid him in lowering his gaze and guarding his body (from sin). As for the one who is not capable, fasting is his protection.” 
(An-Nasaa’i - sahih)

without wax,
haniyahaya :)

nota kaki 1: Entri ini merupakan pendapat saya sendiri dan juga sebagai muhasabah untuk diri sendiri. Saya bukan sesiapa pun untuk paksa anda membaca. Maaf, jika anda rasakan entri ini seperti membuang masa. Moga kita semua terus dalam cinta Allah. Insya Allah!


nota kaki 2: Buat sahabat-sahabat yang sudah bercadang untuk mendirikan rumah tangga, tahniah saya ucapkan. Jangan lupa untuk jemput saya ke majlis walimah anda ye! Saya terfikir juga, siapakah sahabat saya yang bakal mengadakan walimahnya terlebih dahulu :)

Wednesday, January 11, 2012

Wordless Wednesday #4

Salam 'alaik.
Hi! How are you guys doing there? Hopefully you are doing great. Alhamdulillah.
So, today I just want to share with you guys a very nice photo for Wordless Wednesday section. Hope that you'll enjoy it!


So, that's all from me.
Whatever it is, we shall try to be a right woman. I mean, it is not being super pious, or being a genius that  having unusual knowledge. Just be a descent, be sincere. Be the best muslimah as we can be. Then, Insha Allah, a right man will come over. Pray for the best! :)

without wax,
haniyahaya :)

Tuesday, January 10, 2012

Aduh, sakitnya!


بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi atas limpahan rezeki dan kurniaNya yang tidak ternilai sehingga kini. Syukur, Ya Allah!

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
Then which of the favours of your Lord will you deny? [Ar Rahman 55:13]
Sebenarnya, banyak sekali benda yang nak diceritakan. Namun, atas sebab-sebab tertentu, penulisan blog ini akhirnya berakhir dalam ruangan draft sahaja. Hehehe.

Oh, sebelum itu. Masih tidak terlambat lagi untuk saya ucapkan Selamat Tahun Baru. *walaupun hari ni sudah 10 Januari, tapi nak ucap jugak! 
Semoga dengan kehadiran tahun baru ini akan menyuntik nafas dan semangat baru untuk diri kita dalam usaha untuk menjalani kehidupan seharian. Insya Allah. 

Kebiasaannya, bila dah masuk tahun baru ni, orang akan berkata tentang azam. Bagaimana dengan azam tahun baru anda? Ada ke tak? Tak pun sama je macam tahun sudah? Jika belum ada, buatlah satu sekarang! Bukan apa, takkan kita nak berada di takuk yang lama je sepanjang sama. Betul tak? Kita mesti nak ada peningkatan dalam diri kita. 

Analogi mudah, takkan kita selama-lamanya nak jadi budak darjah satu. Dok kat kelas belajar ABC, 123. Tak teringin ke nak belajar benda lain macam Sains, Biologi, Kimia, Fizik semua tu? Tak teringin ke nak bekerja dan pegang duit sendiri? Sudah tentu kita nak sesuatu yang lebih baik daripada keadaan kita sebelum ni? Ye tak?

Dugaan Tahun Baru

Baru-baru ni, tatkala orang lain masih lagi dengan mood Tahun Baru, saya telah diuji. Ujiannya tak lah besar mana, macam saudara-saudara kita yang di Palestin. Saya rasa, kalau dibandingkan ujian saya dengan saudara saya di Palestin nun, apalah sangat ujian saya ni kan? Ciput je.

Ujiannya apa? *Eh, tak sabar pula. Sabar ye!
Tak lah. Baru-baru ni saya telah diuji dengan demam dan selesema. *La..ingatkan apalah tadi. Buat saspens orang je. Chaitt!!
Click Me~
Kan dah kata tadi. Ujian tu ciput je.. Tak percaya. Hahaha.

Eh, tapi tu kira ujian daripada Allah juga kan? Ujian tu tak semestinya kita hilang duit, tak semestinya kita kemalangan. Setiap orang Allah uji dengan dugaan yang lain-lain. 

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. 

And We will surely test you with something of fear and hunger and a loss of wealth and lives and fruits, but give good tidings to the patient [Al Baqarah 2:155]  
Lagipun, Allah akan uji kita dengan ujian yang Dia tahu kita mampu hadapinya. Dia takkan uji kita kalau Dia tahu kita tak mampu hadapi benda tu.
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. 
Allah does not charge a soul except (with that within) its capacity. [Al Baqarah 2:286]

Sebenarnya kita kena tahu, setiap ujian yang Allah bagi tu ada hikmah yang tersendiri. Mana mungkin Allah nak uji kita tu saja-saja. Mesti ada hikmah dia. 


Dan pada pendapat saya, saya rasa ujian demam tu ada hikmahnya. Mungkin selama ni saya lalai dan leka. Yelah, dok pikir benda merepek-merepek. Tak ingat langsung kat Tuhan. Dan mungkin juga, Dia nak ingatkan saya. Yelah, dosa-dosa yang saya lakukan mungkin berkajang banyaknya. Jadi, ni mungkin balasan  direct Allah nak bagi. Selama ni mungkin saya ada buat orang sakit hati ke apa. So, tu yang dapat balasan macam tu. Allahu'alam. 

Sabar

Seperti kebiasaan, kalau kita ditimpa musibah macam sakit ni, kita punya perasaan mesti sedih, tak bermaya, letih dan macam-macam lagi lah kan? Betul tak? 

Namun, apa yang penting sebenarnya bila kita sakit ni ialah sifat sabar. Sesetengah orang mungkin akan cakap, 

" Eleh kau! Kau boleh lah cakap sabar! Kau tak rasa lagi apa yang aku rasa. Pigidahh!!"

Betul. Kita mungkin tak rasa macam mana orang lain rasa. Tapi, siapa kita nak cakap macam tu? Tu Allah baru bagi ujian sikit. Belum yang dahsyat lagi kan? 

Kita ni tak lain tak bukan ialah hambaNya. Jadi sebagai hamba, kita perlu bersabar atas ketentuan Pencipta kita. Dan tak lupa juga, kita kena minta pertolongan kat Allah sebab Dia Tuhan Yang Maha Berkuasa. Kalau kita dok merungut 24 jam tanpa minta pertolongan kat Dia, mana mungkin Dia nak tolong kita. Betul tak?
Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar. 
O you who have believed, seek help through patience and prayer. Indeed, Allah is with the patient. [Al Baqarah 2:153]
Maksud ayat di atas tu sebenarnya mendalam sangat kalau kita fahami betul-betul. Kenapa Allah highlight kan sabar dan sembahnyang? Sebab dua inilah kunci utama untuk kita hadapi dugaan dan meraih kejayaan. 


Saya masih ingat lagi, kata-kata kakak naqibah 'bulatan gembira' saya, Kak Hajar suatu ketika dahulu. Dulu pernah saya dan rakan-rakan mengutarakan masalah kami tatkala kesempitan wang.Memang masa tu rasa terbeban sangat sebab masa tu banyak juga nak pakai duit. Yelah, baru masuk degree. Nak kena bayar itu ini. Nak kena fikir duit sewa rumah, bil air, bil elektrik, duit pengangkutan, buku-buku pelajaran, makan dan macam-macam lagi. Jawapan Kak Hajar masa tu memang membuatkan saya terfikir dan terdiam sejenak.
" Sabar. Tu yang paling penting. Hilangkan kebergantungan kepada duit dan tawakal kepada Allah. Duit tu tak de maknanya pun. Dia just bernilai kat mata manusia atas dunia ni je. So, apa-apa pun doa pada Allah. Jangan kita jadikan duit tu segala-galanya sedangkan kita ada Allah."
Itu sahaja buat kali ini. Mungkin penulisan saya tentang ini tidak seberapa, namun diharapkan sedikit sebanyak dapat memberi ibrah kepada semua. Apa-apa pun, bersabarlah jika anda menghadapi ujian. Janganlah mengeluh dan jangan cepat berputus asa. Pohonlah pertolongan kepada Allah kerana Dia sebaik-baik tempat bergantung. Insya Allah, berkat doa anda itu, Allah akan membantu anda. Dan ianya akan menjadikan anda manusia yang kuat untuk menempuh hari yang mendatang. *Cewah!! 

***

Source : http://allahthemerciful.tumblr.com
Sekian,
Allahu'alam.

without wax,
haniyahaya :)

nota kaki 1: Minta maaf andai penulisan saya tidak seberapa. Jika ada salah silap, harap diperbetulkan ya!
nota kaki 2: Err.. Tak tahu penggunaan kata ganti nama diri yang sesuai untuk post ini. Saya, aku ataupun beta? I just wrote what's on my mind and followed the flow. Sorry again. 
nota kaki 3: Thanks a lot for reading this post! :)