Sunday, August 21, 2011

Bone marrow or Cord blood transplant dan Solat Dhuha

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah, syukur kita ke hadrat Ilahi kerana limpah dan kurniaNya dapat kita bernafas lagi di bumi milikNya ini. Selawat dan salam buat Rasul Junjungan, Nabi Muhammad SAW dan para sahabat. Alhamdulillah, kita juga masih lagi diberi kesempatan untuk terus beramal di bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. Syukur..

Hari ini 21 Ogos 2011 bersamaan dengan 21 Ramadhan 1432 Hijrah. Maka, sudah hampir 21 hari umat Islam berpuasa. Kita juga sudah masuk ke fasa ketiga bulan Ramadhan yakni fasa yang mana semua orang akan berebut untik mengejar malam Lailatul Qadar. So, macam mana dengan amalan di bulan Ramadhan? Adakah amalan anda meningkat dari hari ke hari? Diharapkan agar kita semua sama-sama dapat meningkatkan amalan kita di bulan yang mulia ini. Insya Allah.

Okey, dah.. balik semula ke tajuk asal. Why bone marrow or cord blood transplant dan solat dhuha? Macam tak kena je kan? Macam clash gila kut dua tajuk tu. Dua tajuk yang berbeda yang mungkin dikira tiada perkaitan dan persamaan.

Baiklah, ini ada satu kisah yang aku ingin kongsikan bersama. Diharapkan kisah ini dapat memberikan pengajaran buat kita semua.

Semalam aku pergi menziarahi sahabat baik aku, Fateh Izani di HUKM. Memang lama sungguh tak pergi lawat Fateh. Syukur sebab sekarang aku tengah cuti sem II, tu yang dapat peluang nak ziarah Fateh. Banyak benda betul nak cerita. Aku rasa aku dah macam gaya Mak Cik Joyah lah pulak. Dari kisah tentang kondisi Fateh, studi aku, kawan-kawan kitorang, pesakit-pesakit di wad 6G dan macam-macam lagi.

Bercerita tentang pesakit-pesakit di wad 6G (untuk makluman, Fateh berada di wad 6G), teringat pula aku dengan seorang cikgu Sejarah yang disahkan menghidap leukimia. Aku mengenali cikgu ni sebab beliau dahulunya duduk berjiran sebelah katil Fateh. Cikgu tu cantik, nampak muda lagi. Ingatkan umur dia dalam lingkungan 30, tapi sebenarnya dah menginjak ke angka 40 tahun.

Aku terus bertanyakan Fateh tentang keadaan cikgu tu. Fateh cakap yang Cikgu tu sebenarnya dah dipindahkan ke wad di tingkat 2. Haritu beliau sudah menjalani bone marrow or cord blood transplant.

Apakebenda nya benda tu?

Okey, bone marrow or cord blood transplant ni sebenarnya ia melibatkan prosedur mengambil sum sum tulang di tulang yang besar. Kebiasaannya tulang punggung (pelvis).
Prosedurnya, doktor akan menggunakan sebuah jarum yang besar, yang akan ditusuk di bahagian pinggang/ punggung di bawah anaesthethic.

Sumber : Google.com

Manakala untuk pengambilan air tulang belakang ( Cerebrospinal fluid = CSF), prosedur yang diberi nama Lumbar Puncture akan dilakukan. Prosedur LP ini Insya Allah selamat. CSF akan diambil dari celahan tulang paling bawah (lumbar vertebra), di mana satu jarum akan dimasukkan ke dalam celahan tersebut.

Sumber : Google.com

Secara general, antara side effectnya adalah kebas-kebas di kaki selepas prosedur tersebut, tetapi ianya adalah biasa. Ia akan pulih semula selepas beberapa ketika. Ini kerana lokasi/ lumbar space yang diambil tersebut adalah rendah, di mana saraf-saraf tunjang telahpun terbahagi atau terkurang.


Walau bagaimanapun, kemungkinan terjadinya komplikasi yang lebih serius seperti lumpuh dan sebagainya ada, tetapi tersangatlah jarang dan terjadi jika prosedur tidak betul.

Pendermaan sumsum tulang adalah sangat membantu terutamanya bagi pesakit yang mempunyai masalah berkaitan darah (leukemia contohnya). Namun adalah sangat sukar mencari penderma sumsum yang betul-betul compatible dengan penerima, even dalam kalangan family sendiri atau mak/ayah, anak-anak pun belum tentu compatible.

Sumber: Kesan Sampingan Derma Sum-Sum Tulang. iluvislam.com

Nak diceritakan, cikgu ini mempunyai 9 orang adik beradik dan 4 daripadanya match dengan beliau. Memang kiranya rezeki beliau senang nak dapat yang match. Alhamdulillah, transplant itu berjaya!

Namun, di sebalik kejayaan transplant itu, tersimpan satu rahsia... Apakah rahsianya? Jeng..jeng..jeng..


Kejayaan itu adalah disebabkan oleh beliau sering menunaikan Solat Sunat Dhuha. Subhanallah! It's amazing right?

Bila aku dengar tu kan, aku rasa macam sebak. Ye lah, dulu masa zaman kat TGB, senang je nak buat solat Dhuha. Bila sekarang, fikir balik.. boleh kira berapa banyak kali sangat lah aku buat. Kalau tengok borang mutabaah amal aku dari bulan Januari sampailah ke bulan ini, memang aku rasa boleh kira lah banyak mana yang aku buat. Rasanya tak lebih daripada jumlah bilangan jari di tangan. Masya Allah!

Sebenarnya, banyak fadhilat atau kelebihan menunaikan solat Dhuha ni. Antaranya ialah :

- Tidak termasuk dalam golongan yang lalai.

- Seolah-olah seluruh anggotanya melakukan kebaikan.

- Diperkenankan doa selepas solat sunat Dhuha.

- Dimurahkan rezeki.

- Dipelihara oleh Allah SWT.

- Dihapuskan dosa.
Sumber : Majalah Gen Q, Vol. 01, Isu 02.

“Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Oleh itu, marilah kita sama-sama latih diri kita untuk selalu tunaikan solat sunat Dhuha. Mungkin pada awalnya agak sukar, namun kalau kita dah selalu buat, mungkin perasaan susah itu sudah menjadi senang. Insya Allah.

Wallahu'alam.

without wax,

haniyahaya :)



3 comments:

yampe =) said...

hani, thnx 4 the sharing. sgt bez. i'Allah sme2 amalkan solt dhuha t. =)

haniyahaya :) said...

yam, you're welcome. Insya Allah, kita sama2 amalkan yep :)

Fateh ;D said...

thanks hani for posting this.
btw, nak betulkan sikit info ye.
currently, doktor dah xguna bone marrow transplant. instead, diorg just ambil darah dpd donor yg match, n mesin akan asingkan darah tu ikut komponennya, n stem sel yg nk ditransplant kan dlm patient will be extracted by the machine.
fyi, bone marrow ni sakit sikit, so mgkn doktor x prefer ni skg. ade pros n cons yg aku pnh bce, tp xigt sgt sbb byk sgt meds terms. haha.
its okay lah. nnt aku tlg post psl transplan k.