Wednesday, July 27, 2011

Bahagian 1: Cara untuk memperbaiki diri

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Selamat bertemu kembali para pembaca sekalian! *eceh, gaya macam ramai bebenor followers

Okey, sudah sekian lama blog ini dibiarkan menyepi tanpa sebarang entri untuk dikongsikan bersama. Bukan tidak mahu. Sebenarnya, banyak betul perkara yang ingin diperkatakan, cuma kekangan masa yang tidak mengizinkan.

Okey, back to the topic above. Baru-baru ini, aku baru sahaja membeli buku La Tahzan; Jangan Bersedih hasil karya Dr. Aidh Bin Abdullah Al-Qarni. Buku ni sebenarnya tak habis baca lagi, tapi tergerak hati nak kongsi ilmu yang sedikit sebanyak yang aku dapat hasil pembacaan buku ini.

Sebelum tu, pernah tak kadang-kadang kalian mengalami insomnia? Tak pun kalian rasa berdukacita akibat kehilangan harta benda yang paling disayangi? Rasa lemah semangat dan patah hati kerana mendapat keputusan peperiksaan yang teruk berbanding rakan yang lain? Atau mungkin anda mempunyai masalah bersama sahabat anda? Dan sudah pasti, perasaan sedih, sakit hati, marah, tak puas hati, keluh-kesah dan geram bercampur-baur. Betul tak?

Jadi, di kesempatan ini, nak kongsi tips-tips yang berguna, yang mungkin dapat membantu anda. Tips-tips ini juga telah diolah sedikit berdasarkan pemahaman diri ini. So, here it goes..


1. Membaca zikir-zikir yang sesuai dengan syariah.
Banyak zikir-zikir yang kita boleh baca, kan?

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan dzikrullah". Ketahuilah! Dengan "dzikrullah"itu, tenang tenteramlah hati manusia."

"Those who believe, and whose hearts find satisfaction in the re
membrance of Allah. for without doubt in the remembrance of Allah do hearts find satisfaction."
(Surah Ar-Ra'd. 13:28)

2. Tidak tidur pada waktu siang kecuali terpaksa.

Well, I know this is hard for some people like who love to take a nap during the day. But whatever it is, we have to fight for that, right? Kita kena berusaha lawan benda tu. Tak dinafikan, kadang-kadang badan kita terlalu letih dan kita perlukan rehat. Tak kesah lah kalau masa tu kita nak tidur sebentar. Tapi ni, kalau rasa tak de aktiviti, tup tup, pi bantai tidur. Amboi, macam dah tak de benda lain boleh buat selain tidur? Hehehe~

Dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) - masa untuk mencari rezeki?

And made the day as a means of subsistence?
(Surah An-Naba'. 78:11)

3. Membuat tubuh letih dengan kegiatan yang bermanfaat.
Maksudnya kat sini, kita kena buat aktiviti yang bermanfaat. Jangan bila ada masa lapang je, nak pergi berbelanja sakan la, berhibur dan juga bazirkan masa dengan pergi keluar bersama rakan-rakan sehingga lewat malam. Adalah lebih baik kalau masa kita itu diisi dengan benda yang berfaedah. Contohnya bersukan. Selain dapat menyihatkan tubuh badan, masa kita juga terisi dengan perkara berfaedah.

4. Mengurangkan pengambilan makanan atau minuman yang mengandungi kadar kafein yang tinggi seperti kopi atau teh.
Kafein ni boleh mengakibatkan masalah jantung dan macam-macam lagi. Untuk maklumat lanjut, sila klik di sini.


Tu lah sedikit sebanyak tips. Sebenarnya, banyak lagi ni. Cuma tak larat nak tulis panjang-panjang. Nak sambung belajar balik. Insya Allah, nantikan sambungannya ye!

Sekian sahaja untuk kali ini.
Wallahu'alam~

without wax,
hani yahaya :)

1 comment:

aqu hanya seorang penulis said...

aqu suka sngat tidor...mcm mane ni!!haha