Saturday, July 30, 2011

Harapan Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah dan kurniaNya, aku masih lagi diberikan peluang untuk terus bernafas di bumiNya. Syukur Ya Allah.

Okey, sedar atau tak, kita sudah semakin hari menuju ke bulan Ramadhan Al-Mubarak. Yeay!!

Bila cakap tentang Ramadhan, dalam kepala mesti dah terfikir benda-benda macam ni.. betul tak? * okey, kadang-kadang aku pun ada juga terfikir macam tu.. -.-

" Eh, Ramadhan dah nak dekat lah. Isy..aku tak habis ganti lagi puasa. Macam mana ye?"

" Eh, Ramadhan dah nak dekat. Alamak, dah masuk bulan puasa ni. Habislah aku. Confirm tak larat aku nanti. Kerja dah lah banyak nak kena beres."

" Eh, Ramadhan dah nak dekat. Tahun ni nak tema baju raya colour apa ye? Baju raya tak beli lagi. Kena beli cepat. Takut karang habis."

" Eh, Ramadhan dah nak dekat. Nanti kat TV mesti banyak cerita menarik."

" Eh, Ramadhan dah nak dekat. Tak sabarnya aku nak pergi bazar Ramadhan."

Sumber: Google.com

" Eh, Ramadhan dah nak dekat. Nanti nak buka puasa kat hotel lah."

Dialog-dialog sebegini sudah menjadi dialog lazim apabila Ramadhan dah nak dekat. Kita jarang sekali mendengar dari mulut orang, dialog sebegini..

" Ramadhan dah nak dekat. Tahun ni aku harap aku dapat berjumpa dengan Ramadhan."

" Aku harap Ramadhan tahun ni lebih baik dari tahun sebelumnya. Aku nak berubah. Dan aku harap, perubahan tu kekal sampai bila-bila."

" Ramadhan tahun ni aku azam nak solat jemaah setiap kali waktu solat. Solat terawih tak nak tinggal. Nak khatam Al Quran."

Dialog-dialog sebegini amat jarang sekali kita dengar. Betul tak?

Kita seringkali leka bahawa Ramadhan ni sebenarnya bulan yang mulia yang hanya datang setahun sekali. Kita tidak mungkin akan berjumpa dengannya lagi di masa akan datang. Anda dapat jamin ke yang anda akan dapat berjumpa dengan Ramadhan pada tahun hadapan?

Oleh yang demikian, kita sebenarnya kena rebut peluang keemasan yang datang setahun sekali ni. Bukan senang.. Cuba kita renung kembali, kalau Allah cabut nyawa kita esok, sudah tentu kita tak dapat nak bertemu dengan Ramadhan. Betul tak?

Sebab tu, bila masuk bulan Rejab, kebanyakkan orang akan berdoa :

" Ya Allah, berkatilah aku dalam bulan Rejab dan Sya'ban dan sampaikanlah aku dalam bulan Ramadhan."

Hal ini demikian kerana dengan harapan dapat bertemu dengan bulan Ramadhan yang penuh barakah.

sumber: (tak ingat samada deviantart.com atau muslim manga)

Bulan Ramadhan mempunyai banyak kelebihan yang semua sudah maklum rasanya. Kan?

Antara kelebihan bulan Ramadhan ialah:

1. Pintu syurga dibuka dan pintu neraka ditutup. Syaitan juga akan diikat.

Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Allah akan mengampunkan dosa kita yang lalu kalau kita puasa dengan penuh keikhlasan.

Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Dalam bulan Ramadhan, terdapat malam Lailatul Qadar. Malam ini adalah malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Hebat kan? Kalau kita kira, 1000 bulan tu bersamaan 83 tahun. *tak silap lah. Jadi agak-agak, sempat ke kita nak hidup sampai 83 tahun? So, tunggu apa lagi. Kita kena rebut malam Lailatul Qadar!!

بسم الله الرحمن الرحيم


إنّا أَنْزَلْنَاهُ فٍي لَيلَةِ الْقَدْرِ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ* لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ* تَنَزّلُ الْمَلاَئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيْهَا بٍِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْـرٍ* سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ *

Sesungguhnya Kami turunkan al-Qur`an itu pada malam al-Qadr (1) Tahukah engkau apakah malam al-Qadr itu? (2) Malam al-Qadr itu lebih baik dari seribu bulan (3) Pada malam itu para malaikat dan Roh (Jibril) turun dengan perintah Tuhan mereka kerana membawa segala perkara (yang telah diputus oleh Allah) (4) Sejahteralah malam itu hingga fajar menyinsing.(5)

Surah Al Qadr (97 : 1-5)


Pada malam Lailatul Qadar menyuruh Allah Ta'ala akan Jibrail Alaihisalam turun ke bumi, lalu turunlah Jibrail ke dalam perhimpunan malaikat ke bumi bersamanya bendera hijau lalu dipacakkan ke atas Kaabah, baginya 600 sayapnya , setengahnya tiada dibuka keduanya, melainkan pada malam Lailatul Qadar baharulah dibukakan keduanya, hingga sampai dari timur ke barat ( Musyriq Ke Maghrib ). Untuk menyelamatkan umat Muhammad, Lalu memberi salam kepada tiap orang yang berjaga pada malam Lailatul Qadar beribadah kerana mencari keredaan Allah, dan orang-orang yang duduk beribadah, orang yang sembahyang dan berzikir dan berjabat tangan sesama mereka mukmin dan mengucap amin doa orang-orang mukmin hingga terbit fajar subuh....... berkata para malaikat kepada Jibrail , apakah Allah berikan pada hajat orang mukmin dari umat Muhammad (s.a.w) pada bulan Ramadan ini? Berkata Jibrail bahawasanya Allah menilik kepada umat Muhammad yang berpuasa dan beribadah padanya dan dimaafkan mereka, diampunkan dosa-dosa mereka, melainkan empat orang yang tiada diampunkan dosanya: yaitu orang yang kekal minum arak, orang yang derhakakan ibu bapanya, orang yang memutuskan sillaturrahim dan orang yang tidak bercakap dengan saudaranya lebih dari 3 hari.


Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
  • a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
  • b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
  • c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
  • d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
  • e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)

Sebenarnya banyak lagi kelebihan bulan Ramadhan ni. Cuba baca buku-buku berkaitannya tak pun Google je la. Rasa teruja bila baca. Kita jangan terlalu fikir nak raya. Kejar ibadah tu dulu. Bukannya tak boleh nak buat persiapan raya, cuma janganlah begitu taksub sehingga mengabaikan ibadah.

Dan bercakap tentang Ramadhan juga, tiba-tiba teringat pula Ramadhan yng pernah dilalui sebelum ini. Pencapaian pada bulan Ramdhan sebelum ini dan juga suasana menyambut Ramadhan ketika zaman pesekolahan di maktab dahulu. Ah..sungguh rindu zaman persekolahan dahulu. Walaupun tak ada lah banyak sangat pencapaiannya, namun ada lah juga sikit-sikit dari tak ada langsung. Tak de lah Ramadhan aku penuh dengan pengisian menonton drama Hong Kong atau pun drama Melayu di TV, tak pun tengok rancangan masakan Chef Wan. ( dulu zaman aku kecik tengok cerita cina petang2. mana ada zaman kegemilangan korea lagi..sekarang je..) Namun zaman persekolahan sudah berlalu. Tiada lagi solat terawih secara berjemaah di surau maktab. Tiada lagi berbuka puasa dan sahur bersama-sama. Tiada lagi tadarus Al Quran bersama-sama. Kini, semua tu bergantung pada diri sendiri. Nak buat ke tak nak. Kalau dulu ada warden, memang nak kena kerah itu ini. So, aku terfikir jugak, apa yang perlu dibuat untuk tingkatkan lagi amalan dalam bulan Ramadhan yang akan menjengah tak lama lagi.

Oleh yang demikian, antara target aku ialah :

1. Solat terawih secara berjemaah.

2. Sentiasa istiqamah dalam melaksanakan solat Dhuha.

3. Tak tidur lepas Solat Subuh.

4. Khatamkan Al Quran dalam bulan Ramadhan.

5. Buat qiyamullail. Nak rebut Lailatul Qadar.

6. Banyakkan bersedekah.

7. Jangan lupa untuk isi borang mutabaah amal yang sudah di-print sejak sebulan lebih yang lalu.

Itu je kot. Anda pula bagaimana?

By the way, you guys should check out the latest video of Anwar Hadi and Aiman Azlan ( well, I prefer to call him Brother Aiman since he was the senior of my friends in Langkawi MJSC)! Kudos for both of them for making great videos :)

Here's the links:




Last but not least, enjoy this song! Cheers! :D

Harapan Ramadhan - Raihan ft Man Bai

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua



Till then, Wallahu'alam.

without wax,
haniyahaya :)

Thursday, July 28, 2011

Sahabat selamanya #12

Bab 12

Tahun 2010

Bilik T10

" Iman oh Iman," nyanyi Farah. Amboi, lagu baru apa? Sampai nama si Iman tu pun boleh buat lagu. Ingat ni boleh buat lirik macam lagu Isabella tu ke? Tu pun kalau suara macam Amy Search boleh la.

" Ha, ye cik Farah sayang. Kau ni kenapa? Siap nyanyi-nyanyi lagi. Ni kau bila sampai" sengih Iman dan terus duduk daripada perbaringan di atas katil yang sudah sekian lama ditinggalkan kerana pulang untuk cuti semester selama sebulan setengah.

" Baru je. Kau tidur masa tu. Apa pun tak sedar. Kalau ada bom nuklear pun aku rasa, kau still bantai tidur. Hehehe. Bila sampai?" soal Farah kembali.

" Pukul 8 tadi. Biasalah, aku ni memang suka tolong bukak kolej," jawab Iman dengan muka penuh selamba. Masih ada saki-baki mamai yang selepas baru bangun daripada tidur.

" Cuti macam mana? Best?" tanya Farah yang sudah mula membuka loker miliknya. Tinggal sikit lagi nak habis mengemas.

" Hurm.. Not bad. Well, tak pergi mana-mana pun. Kau? Abang aku nak grad dah," sengih Iman.

" Aku pergi Bukit Merah haritu. Dengan family aku semua. Wah, syoknya abang kau! Eh, yang lain mana?"

Tiba-tiba kamar T10 itu diketuk. Ada orang yang memberi salam.

" Assalamualaikum," sapa Ben yang sarat dengan beg di kedua-dua belah tangannya. Gaya dah mengalahkan orang tak cukup tangan bawa barang yang berkilo-kilo itu. Dah rupa gaya macam orang nak pindah rumah. Angkut semua barang-barang. Mujur tak bawak periuk belanga sekali. Kalau tak, memang carik nahas lah. Bilik T10 tu bukan besar mana. Mana nak subat semua barang-barang tu?

" Wa'alaikumussalam. Ben!" sapa Iman. Ben tersenyum kelat. Badan penat mengangkut barang-barang. Umminya sudah menanti di luar blok.

" Sabar. Aku pergi jumpa ummi aku dulu. Then, kita sembang!" kata Ben yang masih termengah-mengah akibat mengangkat barang yang banyak.


Selepas beberapa minit, Ben muncul semula di bilik T10. Baju batiknya yang berwarna ungu memang sudah bermandi peluh. Memang basah lenjun.

" Ben, apasal kau banyak bebenor barang kau angkut ni? Nak stay sini sampai tahun depan apa?" usik Farah.

" Huish, mana ada. Entahlah, aku pun tak tahu apa yang aku angkut. Anak kambing kut," balas Ben.

Farah dan Iman tersenyum sahaja mendengar jawapan daripada Ben. Ada-ada je bahan mereka semua nak berjenaka.

" Korang sampai bila?" soal Ben. Tudungnya sudah dicampak di kepala katil.

" Aku sampai pukul 11 tadi. Parents hantar," jawab Farah.

Ben mengangguk tanda faham.

" Iman?" tanya Ben sambil memandang ke arah Iman.

" Pukul 8.30 pagi tadi. Biasalah aku.. Tolong buka kolej," jawab Iman selamba.

" Mak aii.. Means kau duduk sorang-sorang lah dalam blok ni sejak pagi tadi? Bahaya betul tu," kata Ben. Matanya sudah bulat merenung Iman.

" Mula-mula aku sorang. Lepas tu ada lah sorang dua datang. Sarah dengan Mar sampai. So, tak lah sunyi sangat aku," tawa Iman.

" Alex tak sampai lagi?" soal Ben lagi.

" Tak. Petang nanti kut. Alah dia.. Mentang-mentang rumah dekat. Lagi 10 minit pagar kolej nak tutup pun dia boleh sampai punya. Tara hal.." sambung Farah.

" Ha, dah tu Ben. Baik kau kemas barang-barang kau. Sat lagi ada jugak bilik ni rupa tongkang pecang. Barang kau tu dah lah macam gaya orang nak import eksport. Kalau boleh bawak rumah kau tu, aku rasa mesti rumah kau tu dah terpacak dan tersergam indah depan blok kita ni kan?" perli Iman.

" Ha, yelah-yelah. Ni nak kemas lah ni. Kau ni pun. Haru betul ayat kau," sengih Ben. Dirinya terus bangun dari katil dan menuju ke ke luggage miliknya. Segala isi perut beg itu terus dimuntahkan untuk disusun rapi. Iman kembali mendengar lagu di mp3 miliknya. Lagu Me Against The World nyanyian Simple Plan berkumandang di halwa telinga. Farah pula sedang khusyuk membaca buku Chicken Soup for the Soul yang baru sahaja dibelinya kelmarin.

***

Malam itu, usai sahaja solat Isyak, kesemua pelajar Tingkatan 5 terus berlari menuju ke blok. Malam pertama selepas cuti semester selalunya tiada prep malam. Biasalah tu. ketua warden, Cikgu Ahmad sudah mengarahkan agar semua pelajar mengemas blok masing-masing. Lagipun, ada juga segelintir pelajar yang tak sampai lagi. Kebanyakkan mereka semuanya yang tinggal jauh dari Kolej Gemilang.

Bilik T10 sudah semestinya meriah. Bilik itu tak sah kalau tak aman sehari. Ada-ada sahaja celoteh mereka. Memang semua dah maklum sangat.

" Iman, bak mai senduk tu," kata Gee yang sudah mengarahkan Iman menghulurkan senduk nasi kepadanya. Iman menghulurkan senduk nasi yang sebelum ini terletak kemas di dalam beg plastik merah.

Balik daripada cuti, sudah menjadi kelaziman bagi para pelajar di Kolej Gemilang untuk membawa makanan daripada rumah. Dan menjadi satu kelaziman juga, makanan tersebut akan dikongsi bersama teman-teman yang lain. Bilik T10 kali ini meriah kerana Alex, Gee dan Diyanah membawa makanan yang banyak dari rumah masing-masing. Azah, Adnin, Ben, Farah dan Iman jadi tukang perabih la. Masing-masing hulur perut je.. Hehehe

Aroma nasi tomato memang sudah dapat dibau sebatu lagi. Gee bawak. Dia memang suruh perabih malam tu jugak. Dan budak-budak ni, kalau bab makan free, memang laju. Eh, ingat perempuan nafsu makan tak tinggi apa? Kalau dah namanya rezeki depan mata, jangan dilepaskan! Alex pula bawa kek coklat manakala Diyanah membawa pizza hasil buatan sendiri.

" Adnin, tolong amikkan aku ayam tu ha.. bukan.. yang bahagian kepak tu. Orait!! Cun!!" kata Azah yang sudah menambah nasi dan ayam buat kali kedua. Baru masuk dua round. Kepak ayam diletakkan di dalam pinggan kertas milik Azah. Yang lain pun makan dengan penuh berselera. Memang malam ni DM sunyi la sebab tak ramai yang turun supper. Mesti mak cik DM tu sedih sebab makanan tak habis. Maaflah ye mak cik..

" Nak tahu tak?" kata Adnin.

" Tahu pebenda Nin oii?" soal Gee yang memotong kata-kata Adnin.

" Aku dengar, dorang kata junior kita yang bakal masuk next month hebat-hebat," ujar Adnin yang sudah memulakan bicara.

" Hebat as if..?" ujar Farah yang kurang mengerti apa yang Adnin maksudkan.

" Hebat sebab dorang semua anak orang kaya raya maya," kata Adnin. Nasi kemudiannya disuapkan ke dalam mulut.

" Mana tahu?" soal Iman.

" Dengar cikgu bercerita tadi," kata Adnin. " Masa aku daftar tadi."

"Amboi, kau! Hebat ye pasang telinga," sengih Ben.

" Takdelah. Secara tak sengaja. Aku dengar lah yang dorang ni semua kaya-kaya. Lagi kaya daripada budak batch kita," tambah Adnin.

" Dah tu. Biaq pi depa lah," kata Gee.

" Ha, pastu nanti korang kena lah polish budak-budak ni. Brainwash betul-betul. Kasi ajar dorang," gelak Adnin.

" Eh, tak baik gitu. Kita kena sangka baik kat dorang. Mana tahu kut-kut dorang ni ok je," celah Diyanah yang sudah menghabiskan nasi tomatonya. Dia ambil sedikit je.

" Betul tu. Ala, kita tengok je dulu cam mana. Kalau ok, ok lah. Kalau tak, memang kena tarbiah habisan la," sokong Ben.

" Somehow, I really miss the old times back then. Masa Form Four dulu. Jahat jugak kita kan?" ucap Iman.

" Kau je jahat Man. Kami semua baik-baik belaka," gelak Alex.

" Ha'ah. Baik lah sangat. Yang dok ponteng prep tu pekenama Alex oii. Pastu, yang kau pergi.." ujar Iman.

" Ah, sudah..sudah.. Kau jangan nak buat hikayat kat sini pulak Man. Kau tu lagi lah. Yang buat blok blackout sebab nak charge handphone tu, tak ingat pulak ye?" gelak Alex.

" Hahaha~ Dah, dah.. Karang semua nak bukak cerita, memang sampai tahun depan tak habis," sengih Azah yang sudah menambah nasi masuk kali ketiga.

" Hoi Azah! Kau ni dah berapa round?" tanya Farah.

" Tiga," tutur Azah selamba.

Kalau dah perut macam kawah, memang lah.. Semua bedal. Tak kesah. Tolak batu dengan kayu pun dah jalan.
***

" Iman, pinjam homework kau boleh?" tanya Pa'an yang sudah sengih macam kerang busuk. Ada-ada je mamat ni. Tak sah kalau jumpa aku tak mintak something, bisik Iman.

" Kau nak yang mana?" soal Iman.

" Semua."

" Mandat besar kau. Apa? Berdaulat sangat ke kau?"

" Ala, Iman. Gurau je. Notes Bio dengan handout Chemist."

" Nah, nanti pulang. Upah sekali."

" Berapa?"

" Ferarri satu."

" Dey..bukan takat Ferrari aku bagi. Nuu haa.. Litar F1 tu pun aku tadahkan untuk kau Iman. No hal."

" Ha, buat lah gitu. Esok Subuh, make sure terpacak depan bilik aku."

" Ala, Iman. Kau ni.. Gurau je. Yelah, nanti aku belanja kau. Mata duitan."

Kertas-kertas itu sudah bertukar tangan.

" Ha, ni karang ada yang tak bagi pinjam. Baru tahu," ugut Iman.

" Ala, Iman. Jangan cenggitu.." pujuk Pa'an. Muka dah sememeh minta simpati.

" Dah, dah.. Buat muka. Ingat comel lah tu," sakat Iman.

Pa'an tersengih. " Thanks Iman."

" You're welcome."

Iman menggeleng kepala. Ada-ada je lah si Pa'an ni. Iman kembali menyusun buku-bukunya. Farah di sebelahnya juga turut menyusun buku. Mereka berdua masih lagi menjadi deskmate. Tempat duduk pun masih di belakang hujung tepi tingkap kelas walaupun kelas mereka sudah berubah tempat. Mujur kelas dan ahli kelas masih sama. Ahli 4 Aman dahulu sudah menjadi 5 Aman pada tahun ini.

" Hai Iman!" tegur Zul.

" Oh, hai Zul! Macam mana cuti?" tanya Iman. Buku-buku yang disusun sudah diletak di bawah meja. Esok dah nak start kelas.

" Okay. Nice," senyum Zul. Dia terus duduk di kerusinya. Mejanya kini di hadapan meja Iman. " How about you?"

" Hurm.. not bad. Okay, tapi tak pergi mana-manalah. Kena belajar ilmu kulinari dengan bonda tercinta," jawab Iman sambil menarik senyum simpul.

" Wah, lepas ni boleh jadi bini orang lah!" sakat Zul.

" Heh, gila apa kau. Hahaha," gelak Iman.

" Eh, esok jadual apa?" tanya Zul.

" BM, BI, PAI, Bio, Maths," jawab Iman sambil meneliti planner miliknya.

Esok kelas sudah bermula. Masing-masing dah tanam azam yang tinggi. Tahun ni SPM. Masing-masing dah gerun. SPM tu penentu masa depan. Masing-masing nak berjaya. Buangkan segala sifat malas, sifat suka bertangguh dan juga sifat negatif yang lain.

***

Hari pertama kelas..

" Apasal kau ni Farah? Penat semedang," tanya Iman yang kelihatan berbeda pada hari itu. Maklum sahajalah. Hari ni pertama kali memakai uniform MPP yang baru. Siap blazer hitam lagi tu.

" Taklah. Aku pergi patah balik blok sebab nak amik buku Chemistry. Alih-alih tengok harini Chemist tak de. Memang sabar je lah aku," keluh Farah. " Dah lah panas pakai blazer ni."

"Hehehe~ alah, aku pun. Takpe, kita bukak lah lepas ni," sengih Iman.

Yelah, mana taknya. Pakai blazer tu bukan macam pakai baju pagoda. Lagi-lagi iklim Khatulistiwa macam Malaysia ni. Memang lemas budak-budak ni nak pakai sampai ke petang.

***

Setiap orang mempunyai keazaman yang kukuh untuk mencapai matlamat sehingga mampu mengetepikan kegagalan dalam usaha tersebut.


Wednesday, July 27, 2011

Bahagian 1: Cara untuk memperbaiki diri

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Selamat bertemu kembali para pembaca sekalian! *eceh, gaya macam ramai bebenor followers

Okey, sudah sekian lama blog ini dibiarkan menyepi tanpa sebarang entri untuk dikongsikan bersama. Bukan tidak mahu. Sebenarnya, banyak betul perkara yang ingin diperkatakan, cuma kekangan masa yang tidak mengizinkan.

Okey, back to the topic above. Baru-baru ini, aku baru sahaja membeli buku La Tahzan; Jangan Bersedih hasil karya Dr. Aidh Bin Abdullah Al-Qarni. Buku ni sebenarnya tak habis baca lagi, tapi tergerak hati nak kongsi ilmu yang sedikit sebanyak yang aku dapat hasil pembacaan buku ini.

Sebelum tu, pernah tak kadang-kadang kalian mengalami insomnia? Tak pun kalian rasa berdukacita akibat kehilangan harta benda yang paling disayangi? Rasa lemah semangat dan patah hati kerana mendapat keputusan peperiksaan yang teruk berbanding rakan yang lain? Atau mungkin anda mempunyai masalah bersama sahabat anda? Dan sudah pasti, perasaan sedih, sakit hati, marah, tak puas hati, keluh-kesah dan geram bercampur-baur. Betul tak?

Jadi, di kesempatan ini, nak kongsi tips-tips yang berguna, yang mungkin dapat membantu anda. Tips-tips ini juga telah diolah sedikit berdasarkan pemahaman diri ini. So, here it goes..


1. Membaca zikir-zikir yang sesuai dengan syariah.
Banyak zikir-zikir yang kita boleh baca, kan?

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan dzikrullah". Ketahuilah! Dengan "dzikrullah"itu, tenang tenteramlah hati manusia."

"Those who believe, and whose hearts find satisfaction in the re
membrance of Allah. for without doubt in the remembrance of Allah do hearts find satisfaction."
(Surah Ar-Ra'd. 13:28)

2. Tidak tidur pada waktu siang kecuali terpaksa.

Well, I know this is hard for some people like who love to take a nap during the day. But whatever it is, we have to fight for that, right? Kita kena berusaha lawan benda tu. Tak dinafikan, kadang-kadang badan kita terlalu letih dan kita perlukan rehat. Tak kesah lah kalau masa tu kita nak tidur sebentar. Tapi ni, kalau rasa tak de aktiviti, tup tup, pi bantai tidur. Amboi, macam dah tak de benda lain boleh buat selain tidur? Hehehe~

Dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) - masa untuk mencari rezeki?

And made the day as a means of subsistence?
(Surah An-Naba'. 78:11)

3. Membuat tubuh letih dengan kegiatan yang bermanfaat.
Maksudnya kat sini, kita kena buat aktiviti yang bermanfaat. Jangan bila ada masa lapang je, nak pergi berbelanja sakan la, berhibur dan juga bazirkan masa dengan pergi keluar bersama rakan-rakan sehingga lewat malam. Adalah lebih baik kalau masa kita itu diisi dengan benda yang berfaedah. Contohnya bersukan. Selain dapat menyihatkan tubuh badan, masa kita juga terisi dengan perkara berfaedah.

4. Mengurangkan pengambilan makanan atau minuman yang mengandungi kadar kafein yang tinggi seperti kopi atau teh.
Kafein ni boleh mengakibatkan masalah jantung dan macam-macam lagi. Untuk maklumat lanjut, sila klik di sini.


Tu lah sedikit sebanyak tips. Sebenarnya, banyak lagi ni. Cuma tak larat nak tulis panjang-panjang. Nak sambung belajar balik. Insya Allah, nantikan sambungannya ye!

Sekian sahaja untuk kali ini.
Wallahu'alam~

without wax,
hani yahaya :)

Tuesday, July 12, 2011

Kehilangan

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam. Selawat dan salam buat Rasul Junjungan, Nabi Muhammad SAW.

Pada jam 4.50 pagi tadi, aku mendapat satu panggilan daripada Kak Nadhirah. Panggilan yang aku rasa panggilan yang sungguh tidak aku sangka.

" Assalamualaikum, Min. Nabilah dah tak ada. Dia pergi pukul 4.30 pagi tadi."

Aku seakan-akan tidak percaya. Benarkah? Atau aku masih bermimpi? Namun, aku sedar. Perkhabaran itu sebenarnya memang betul. Manik-manik jernih terus turun dan mengalir di pipi. Hiba bercampur terkejut.

Aku lantas mendail ibu untuk memberitahu tentang perkhabaran tersebut. Nyata ibu juga turut terkejut. Dan pagi itu, aku mengambil keputusan untuk menziarahi arwah buat kali terakhir sebelum beliau pergi meninggalkan alam dunia menuju ke alam barzakh. Aku pergi bersama sahabat karib aku, Melor (nama panggilan) dan ayahnya. Pagi itu buat pertama kalinya aku pergi ke rumah arwah di Batang Kali, Selangor.

Aku bertolak dari rumah aku di Shah Alam dengan menaiki teksi sehingga ke stesen KTM Shah Alam. Aku rasa bersyukur kerana pak cik drebar teksi tu sangat baik dan memahami aku. Dia faham akan kondisi aku yang sedih dan pilu kerana kematian sahabat karib. Pak cik itu tidak putus-putus memberi nasihat sepanjang perjalanan aku ke stesen KTM Shah Alam. Antara nasihatnya ialah :

-Kita jangan bergantung harap kepada manusia sebabnya, Allah itu lebih berkuasa. Kuasa manusia tidak dapat menandingi kuasa Allah. Kalau kita serahkan semuanya dan terus bergantung kepada teknologi manusia, sudah semestinya kita takkan sembuh. Kita kena tawakal kepada Allah. Usaha memang kena usaha, tapi apa-apa pun, kita kena tawakal kepada Allah. Kita serahkan semuanya kepada Allah sebabnya Dialah Yang Maha Mengetahui tentang segala sesuatu dan Dia juga Maha Berkuasa atas segala sesuatu.


Teringat pula aku kepada firman Allah SWT di dalam Al-Quran :

"Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku."

"And when I am ill, it is He Who cures me."




-Kita juga kena makan makanan seperti zaitun, habatus sauda' dan makanan-makanan yang baik yang lain supaya kita lebih sihat. Kena kurangkan pengambilan makanan terutamanya fast-food.

Aku berterima kasih kepada pak cik tu sebab memberi semangat kepada aku pagi itu. Terima kasih pak cik! Jazakallahukhairan kathira!


Selepas itu, aku membeli tiket KTM untuk ke stesen KTM Sentul kerana Melor telah berjanji untuk menjemput aku di sana dan kami kemudian akan ke Batang Kali bersama-sama.
Sampai sahaja di rumah arwah, aku dapat rasa suasana hiba mengelilingi rumah tersebut. Aku segera bersalaman dengan ibu arwah, Mak Cik Ros. Ternyata Mak Cik Ros terkejut dengan kehadiranku.

" Sampai juga kau ye Min. Nabilah pun ada sebut-sebut mana kau. Dia tanya juga kau buat apa sekarang," kata Mak Cik Ros yang aku lihat sudah mengalir air matanya.
Air mata yang aku seka dari tadi turut tumpah. Aku tidak mampu menahannya. Tatkala melihat wajah Nabilah, aku rasa cukup hiba. Sungguh aku tak sangka dia pergi seawal ini. Aku baru sahaja bercadang untuk menjenguknya, tapi tak sangka yang aku akan menjenguknya dalam keadaan jasadnya terbujur kaku. Sejuk.

Aku dan Melor setia mengikut dari memandikan jenazah, mengkafan, solat dan mengebumikan jenazah. Alhamdulillah, arwah selamat dikebumikan selepas Zuhur. Aku berharap semoga arwah termasuk dalam golongan orang yang beriman dan beramal soleh.

Aku tak sangka, pertemuan aku, Melor dan Nabilah pada hari ini merupakan pertemuan yang terakhir buat kami bertiga. Ya, kami telah membesar bersama-sama. Aku, Melor dan Nabilah selalu bermain bersama, pergi ke sekolah yang sama dari tadika lagi sebelum kami semua membawa haluan masing-masing. Namun ukhuwah yang terjalin tidak pernah putus. Mungkin aku jarang-jarang berhubungan dengan arwah, namun ingatan aku terhadapnya tak pernah luput.

Daripada dulu kami bertiga, dan kini tinggal aku dan Melor sahaja. Nabilah telah meninggalkan kami buat selama-lamanya.

Terima kasih sahabatku Nabilah untuk segalanya. Min akan sentiasa doakan untuk Nabilah. Thanks for being such a good friend. I'm sorry for all the things that I've done to you. I know that I hardly keep in touch with you. Minta maaf sangat-sangat sebab dah lama tak contact Nabilah dan tak sempat jenguk Nabilah di hospital. Insya Allah, Min akan cuba jadi doktor yang baik sebab tu cita-cita kita kan?

***
"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)."

(Al-Baqarah: 214)

"Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira."

(Az-Zumar: 10)

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan)..."

(Ali-Imran: 200)


Sesungguhnya mati itu bukan satu pengakhiran tetapi ia satu permulaan kepada satu kehidupan yang lebih sejati dan hakiki. Mati itu hanya proses perpindahan – dari alam dunia ke alam barzakh. Sama seperti kelahiran – proses berpindah dari alam rahim ke alam dunia.
(sumber: iluvislam.com)



Sekian, Wassalam.

Ukhuwwah fillah abadan abada~

Salam Sayang,
Min.

nota kaki: Untuk pengetahuan semua, arwah meninggal kerana beliau telah menghidap penyakit leukimia. Oleh itu, sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah untuk beliau. Al Fatihah~