Thursday, May 12, 2011

Selamat Hari Lahir!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.



Selawat dan salam buat Rasul Junjungan, Nabi Muhammad SAW serta keluarga Baginda dan juga para sahabat.
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah dan kurniaNya aku masih lagi hidup di alam fana' ini.


Okey, pada 8 Mei yang lalu aku telah menyambut hari ulang tahun aku yang ke 18. ( bajet gila lah kau! macam hot star lah pulak..euww)




Seronok tu seronok lah jugak, tapi kali ni aku tak sambut pun macam sebelum-sebelum. Means, there's no cake at all! Dulu masa zaman kat MRSM, kalau birthday je mesti sambut dengan ahli homeroom atau classmates yang birthday dorang jatuh pada bulan sama dengan aku. Dan sudah semestinya macam-macam pranks bakal dikenakan.. (mujur aku tak pernah lagi kena pranks!)


dan bila dah menginjak usia ni, orang mesti akan harap kita menjadi lebih matang lah apa lah. Okey, 18 tu dah sampai tahap umur matang. Tapi entah lah.. aku tak rasa macam tu. Tahap kematangan orang mungkin berbeza. Yalah, kalau pun dia berperangai macam budak-budak atau tak senonoh tau apa-apa saja, tak semestinya orang itu dikira tidak matang. Bagi aku, matang tu, bila cara kita berfikir dah lain. Tak sama dengan cara kita berfikir masa zaman tadika. Dah boleh fikir mana baik, mana buruk. Mana halal, mana haram .. ( tu apa aku rasa lah..)


usia yang semakin bertambah itu, membawa makna bahawa usia kita semakin berkurang, semakin dekat rupanya perjalanan kita ke penghujung, semakin hampir kita dengan Maha Pencipta....apakah sempat lagi untuk hari esok...


Bermakna sungguh kan quote tu? Ha!! Memang lah.. dah makin tua ni, kita ni sebenanrnya dekat dengan kematian.. Dunia kata pergi, kubur kata mari, tak ke gitu?


Apa-apa pun, dikesempatan ni.. aku nak ucapkan jutaan terima kasih buat ibu yang susah payah lahirkan aku kat dunia ni pada 8 Mei 1993. Mesti peritkan ibu? Kalau tanpa ibu, mesti aku tak lahir kat dunia ni. Mana ada manusia yang lahir macam ayam bertelur.. Hisy..


Insya Allah, dengan pertambahan usia ini, diharapkan semakin meningkat amalan aku. Target untuk menjadi seorang muslimah yang solehah mesti harus dicapai. Istiqamah dalam segala amalan. Semoga dapat mengejar kejayaan di dunia dan di akhirat kelak. Ameen~




Sekian, Wallahu'alam


without wax,

hani yahaya :)


nota kaki:terima kasih kepada semua yang memberi ucapan hari lahir. Jazakallahukhairan kathira :)

2 comments:

mun said...

heheh..happy birthday !!!
btw...kek ko nih same ngn sorg nih punyer blog...share kek eyh..tgk kt sini.. http://hantuhitam89.blogspot.com/2011/05/hepi-besday-to-mesebab-xde-orang.html

haniyahaya :) said...

Thanks Mun!!
hahaha~ alah, google je.. tu yang dapat gambar sama tuh..