Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Ibu, daripada anak sulungmu :)

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana aku masih lagi diberi kesempatan untuk menghirup udara segar di pagi Ahad ini.



Mungkin kalau dicongak-congak, memang banyak sungguh nikmat Allah itu. Tidak terkira..


Dan salah satu nikmat yang tidak terikira itu termasuklah mempunyai seorang IBU.


Ya.. I-B-U! Ibu, emak, mama, ummi, mommy, mom, mother dan segala yang seangkatan dengannya.



Hari ini merupakan Hari Ibu, dan sepatutnya kita tak lah bila time Hari Ibu je baru nak rasa nak hargai pengorbanan ibu kita kan? Bukan ke kita diajar dalam Islam untuk terus menyayangi, menghormati, menurut segala perintah ibu selagi tidak melanggar tuntutan syarak dan juga berbakti kepada ibu yang telah melahirkan kita ke dunia ini.



Aku bersyukur kerana aku dilahirkan dengan sempurna, tanpa cacat fizikal dan mental. tak dapat aku gambarkan macam mana ibu rasa bila lahirkan aku.

Dah la anak sulungnya yang ini lahir guna vacuum, bukan kaedah normal. Masya Allah, mesti peritkan ibu?



Lepas tu, ibu besarkan anak sulungnya yang ini dengan penuh kasih sayang.

Siang malam berjaga.


Walaupun ibu sibuk dengan tugas sebagai guru, tapi ibu tak pernah abaikan keluarga.


Ibu tetap masak, kemas rumah walaupun ibu sebenarnya dah terlalu penat melayan kerenah anak muridnya di sekolah.



Ibu sanggup belikan apa sahaja bila anak sulungnya ini meminta sesuatu tanpa minta dibayar balik.


Ibu sanggu pergi berjalan ke sana ke mari semata-mata ingin mencarikan barang yang anak sulungnya ini hajatkan.


Ibu sanggup keluarkan wang gaji bulanan yang baru diperolehnya untuk belikan anak sulungnya ini buku-buku pelajaran.


Ibu sanggup habis duit supaya anak sulungnya ini boleh print assignmentnya.


Ibu juga sanggup bawak barang anak sulungnya yang banyak dan berat itu macam gaya nak pindah rumah setiap kali bila anak sulungnya balik asrama.



Tu semua ibu buat. Kalau nak listkan, memang berkajang-kajang dan sampai ke sudah tak habis-habis lah.




Tapi apa yang anak sulung ibu ni balas?



Anak sulung ibu ini sememangnya malas, nakal dan degil.


Anak sulung ibu ini memang suka merungut bila disuruh buat itu ini.

Anak sulung ibu ini memang suka cari alasan untuk menyelamatkan diri.


Anak sulung ibu ini memang suka menipu ibu.


Anak sulung ibu ini memang suka membantah cakap ibu.


Anak sulung ibu ini selalu buat ibu kecil hati.


Anak sulung ibu ini memang suka buat ibu sedih dan risau.


Dan macam-macam lagi anak sulung ibu ini buat kan.



Kalau nak listkan, memang hampir sama dengan banyak dengan apa yang ibu dah buat kat aku.. Masya Allah, anak jenis apakah aku ini?



Tapi apa-apa pun, aku nak ucapkan jutaan terima kasih buat ibu. Sungguh pun aku ni memang banyak buat salah kat ibu, aku minta maaf banyak-banyak dan minta dihalalkan segala yang ibu telah beri. Semoga Allah merahmatimu wahai ibu dan semoga ibu mendapat balasan syurga kelak.


doa ibu bapa






Insya Allah,Ameen~



Wallahu'alam.



without wax,


anak sulung ibu yang ingin berubah,


hani yahaya :)



notakaki: kalau salah silap minta maaf ye. ni pakai main karang sendiri. aku tidak pandai bermadah pujangga~

No comments: