Monday, April 4, 2011

Situasi selepas keputusan SPM keluar..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana aku masih lagi diberi kesempatan oleh-Nya untuk bernafas di bumiNya ini.

Selawat dan salam buat Rasul Junjungan, Nabi Muhammad SAW dan keluarga Baginda serta para sahabat sekalian.

Pertama sekali, maaf kerana sudah lama tidak meng'update' blog ini.. Sebab aku sekarang ni sangat sibuk dengan pelajaran 'express dan stress' aku.. (bak kata rakan sekelas aku lah)..

Jadi, untuk entri kali ni.. nak bercerita sikit tentang keputusan SPM. Mungkin cerita ni dah basi bagi kalian. Ya, mungkin juga. Sebenarnya entri ni dah lama nak di'post'. Tetapi disebabkan kekangan masa yang melanda, dikuburkan jua hasrat tu. (Cewah!! Berbahasa basi pulak aku..)

okey.. ni nak cerita ni.. Jeng..jeng..jeng...

Keputusan SPM 2010 keluar..

Situasi 1.

" Kau dapat berapa?"
"Alhamdulillah. Alah, tapi aku dapat 6A je.,"
"Apa yang select?"
"Bio, Physics, Chemistry, Add Maths,"
"Berapa?"
"Add Maths, Chemist A. Bio, Physics A-"

Situasi 2.

"Kau dapat berapa?"
"Alhamdulillah, straight As"
"Wah, tahniah! hebat lah kau!"
"Ala, A rojak je pun,"
"Ala, orang bukan kesah kau dapat A rojak ke apa. Yang penting kau dapat straight A,"

2 situasi berbeza.

Situasi pertama ialah situasi aku dalam kalangan pelajar MRSM, terutamanya MRSM Tun Ghafar Baba, Jasin dan budak-budak FMS-MARA Express, yakni rakan sekelas aku. Terasa gila aku. Gara-gara spoiled 4 subjek. Yalah. Aku terkandas sebab ada A dan A-. Orang cakap aku patut bersyukur.

Ya, aku bersyukur. Namun, bila mana hati aku ni tengok orang lain sibuk-sibuk tanya berapa keputusan yang aku dapat dan dapat tak pergi ke Majlis Anugerah Cemerlang ( ni sebelum proposal budak2 yang dapat A- pun boleh pergi majlis anugerah tu diluluskan), hati aku tersentuh, Yalah, aku ada A-, dan ianya sekaligus membuatkan aku 'tersingkir' dan gagal melayakkan diri untuk ke majlis itu.

Oh, sungguh sedih aku tatkala itu. Rasa macam tak berguna je ( ceh..ayat, sentap habis ni..) Tapi.Syukur Alhamdulillah.. lepas tu, proposal dah diluluskan. Budak2 TGB yang dapat straight As, including A- boleh pergi ke Majlis Anugerah tu.. Cuma aku rasa macam.. betul ke? err.. (hahaha~Abaikan..merepek je ni)

Situasi kedua ialah situasi aku dan rakan-rakan yang bukan dalam kalangan pelajar MRSM. Bukan niat aku untuk membandingkan antara pelajar MRSM dan pelajar sekolah lain. Cuma ternyata. Itulah hakikatnya. Situasi di MRSM ternyata cukup berbeza dengan sekolah luar. Mereka memandang tinggi dengan pelajar yang mendapat straight A, walaupun A rojak.

Bukan niat aku untuk mendabik dada ataupun sewaktu dengannya. Tapi itulah hakikat. Lain sangat situasinya. Aku simpati dengan rakan-rakan aku yang tidak mendapat keputusan seperti yang diharapkan. tetapi apa-apa pun, hidup ini mesti diteruskan. Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya, kan?Insya Allah, rezeki itu Allah yang bagi. KAlau bukan sekarang, masa akan datang Allah akan bagi yang lebih baik. Ingat, Allah itu Maha Mengetahui :)

Kesimpulannya di sini, (teringat masa zaman bagi tazkirah waktu majlis taklim kat TGB) tak kira apa jua keputusan yang kita dapat, kita kena terima seadanya. Jangan pernah berputus asa. Anggap semua ini ujian daripada Allah. Kalau kita dapat keputusan yang baik, bermakna Allah nak uji hambaNya ni ingat lagi ke kat Allah. Bersyukur ke tak.
Kalau keputusan kita dapat tu tak memuaskan, kita kena reda dan tabah. Insya Allah, setiap apa yang berlaku tu ada hikmah disebaliknya yang kita tak tahu..

Sekian sahaja daripada cik hani yasmin yahaya..
Sekian,


Wallahu'alam.

without wax,
hani yahaya :)




1 comment:

muncomelsangat said...

yeah..ak reda...6A woooo...tp ade 3Bintang..ok la tu..ahah~~