Saturday, April 9, 2011

Kenapa orang suka makan durian?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Baiklah, sudah lama sebenarnya tidak menjengah ke blog ni. Dibiarkan sepi sahaja.. Maklumlah, sibuk memanjang sekarang ni.. Jadi, tadi bila ada kesempatan untuk meng'on-line', terus buka akaun Facebook. Apalagi kan kalau bukan facebook? hehehe~ Pastu, tuptup.. terbaca post daripada Raff Iskandar, yakni rakan zaman sekolah dolu-dolu kat MRSM Gerik dan juga bekas ahli homeroom aku jugak, homeroom Shuhaib Arrumi.


Pesta durian? Hahahaha~ macam seronok kan bunyi nya? Zaman aku belajar kat Gerik dulu, bila time musim buah je, mesti homeroom aku dengan diketuai oleh penasihat kami, Cikgu Makky akan buat pesta buah. Buah yang menjadi pilihan sudah semestinya RAJA BUAH iaitu DURIAN!!! Tahu tak durian tu macam mana rupa? Meh sini aku tunjukkan.. Ni dah survey kat Google.com.. Terima kasih daun keladi lah wahai Ince Google..



ni lah gambar buah durian, raja segala buah!! nampak sangat menyelerakan.. pergh!!!


Okey, bukan semua orang minat buah durian ni.. Tapi bagi aku, aku suka gila buah ni!! Memang nikmat betul orang kata.. hehehe~ Bau dia je dah menusuk kalbu, apatah lagi kalau dapat isi dia yang kuning macam gambar kat atas tu.. Lagi laa... Memang sentap habis..


Nak dijadikan cerita lah kan.. Punya lah aku ni hantu durian.. Dulu kan, masa aku Form 3 masa belajar kat Gerik ni haa.. Aku punya homeroom ada buat pesta makan buah durian.. Banyak sungguh Cikgu Makky Beli. Penuh belakang kereta Hilux dia dengan durian. Bau durian yang dekat foyer boleh sampai blok kami.. Hebat kan?kan?


Memang banyak gila durian. Kami makan time prep malam. Memang seronok.Sebab?


1. Dapat SKIP prep malam!! Ni sebab utama.


2. Dapat makan buah durian banyak-banyak, sebab kalau ikut program maktab anjuran unit homeroom, paling banyak satu homeroom dapat pun baru berapa biji.. Yang ni beli sendiri kat dusun, dapat dalam 17-20 biji.. Weee!!!


3. Dapat jealouskan orang lain sebenarnya sebab time tu homeroom aku je yang buat pesta ni.. Orang lain, takat telan air liur je lah.. Hahaha (gelak kejam sebentar!)



Jadi, pada malam itu, aku memang makan bagai orang macam tak pernah jumpa durian. Banyak gila! Lepas tu, ada pulak timbul idea sapa entah, buat perlawanan sape makan durian paling banyak! Ceh!! Memang kerja gila kan? Tapi aku ni pulak jenis yang pantang dicabar! Aku pun sanggup terima cabaran kerja gila budak-budak laki homeroom aku tu ha. ramai la jugak yang participate..termasuklah BAPA HOMEROOM KAMI!!


Nak dijadikan cherita, aku, raff, haizal, amar nordin, wan (semua ni budak-budak laki ahli homeroom aku) pun makan, makan dan makan. Aku sorang je budak perempuan yang masuk game ni. Lawak gila! Sebab antara ramai-ramai budak perempuan yang lain, aku je gila dengan buah durian! Yang lain tak sangat..


Lepas beberapa jam, (ceh.. ayat..) kami pun berhenti sebab dah tak larat. Jumlah keseluruhan, aku makan 40 ulas! 40 ULAS TAU!!! Ekstrem gila ni.. Memang buat pertama kalinya dalam sejarah hidup aku. Haizal 43.. katanya nak sama dengan nombor bilik dia.. (walaupun pada hakikatnya blok kat Gerik tu sampai takat 25 je). Amar 44 ke 43.. Raff 40+ tak pun 39. Wan aku tak ingat.. tapi lagi rendah dari aku la seingat aku.


Tapi yang menangnya Cikgu Makky.. 45 / 46 ulas dia makan.. Dia slow-slow makan.. Bila nampak kitorang dah mengah + tersadai tak larat.. baru dia pecut! Alahai.. memang atur stratergi baik punyalah!!!


Orang tua-tua kata, kalau makan durian ni, kena minum air masak tapi minum pakai pangsa durian tu supaya tak panas badan. Aku dengan budak-budak homeroom aku pun mengikut aje lah kan pesan orang tua.


Esoknya, aku dapat tahu Haizal dengan Amar panas badan malam tu. Raff dengan Wan pun lebih kurang je.Haizal sampai demam dan terpaksa MC 1 hari rasanya. Malam tu tiba pulak giliran aku berpanas! Pergh!!! Dah la aku ni jenis tidur pakai baju kurung prep malam aku tu ha..(memang aku jenis malas nak tukar naju time lower form dulu.. Jimat! tapi aku tiap2 hari basuh baju. Orang siap dah tahu dah port ampaian aku ni mana satu..) Memang basah lenjun baju aku bila bangun esoknya. Bahangnya! Subhanallah..


Bila aku kenang balik cerita ni.. mesti aku gelak sorang-sorang. Dan sekarang bila petang-petang aku turun daripada bas ( balik dari MSU ), aku mesti nampak orang jual durian tepi jalan. Aku memang kempunan gila nak beli durian. Tapi bila aku fikir balik, macam mana aku nak 'kerjakan' kulit durian yang penuh dengan duri dan sangat keras tu ha?? Rumah aku bukan ada parang! Pisau pun ..alahai!!


Namun, Syukur Alhamdulillah.. Akhirnya, hasrat tu termakbul juga! Hari ni aku dapat merasa durian yang dikirim oleh mak aku.. Ayah aku datang ke Hostel Delta @ Rumah tempat aku menginap sekarang untuk bagi barang yang aku pesan. Alang-alang tu, ada durian sekali.. Wooohoo!!! Dah la durian tu isi dia memang cantik & kuning macam gambar kat atas tu ha.. Pergh!!! Dan tatkala entri ini ditulis sebenarnya, aku sedang menikmati buah durian itu.. Ngehngehngeh!! Jangan cemburu ya rakan-rakan sekalian?



Saje je letak gambar ni.. hehehe~




Sekian,


without wax,


hani yahaya :)

No comments: