Saturday, February 19, 2011

Alhamdulillah!

Salam ‘Alaik. Syukur ke hadrat Ilahi kerana aku masih diberikan peluang untuk bernafas di bumiNya ini. Jari jemari ini masih lagi mampu aku gerakkan untuk menaip bagi menulis di blog kesayangan ini. Diri ini seringkali alpa dengan Yang Maha Pencipta. Masya Allah.
Untuk entri kali ini, aku ingin menceritakan tentang surat tawaran yang aku terima kelmarin. ( okey, aku tahu kalian mesti rasa muak kot sebab kebelakangan ini aku asyik cerita pasal SPC je, tetapi aku ingin menerangkan kepada kalian tentang pelajaran pada masa kini. Bukannya aku ada niat untuk berlagak kea pa. mana tahu ini dapat memberi sokongan & dorongan untuk kalian. Namun jika kalian tidak menyukainya, kalian boleh sahaja tekan butang ‘X’. Tiada paksaan di sini ya!)
Dah, tukar cara penulisan…

Okey, nak diceritakan lah ni. Memandangkan aku dapat SPC ( Skim Pelajar Cemerlang ), aku nak ceritakan serba sedikit tentang Anggaran Pinjaman Pelajaran yang pihak MARA taja untuk aku.
Sebelum tu, lupa pula nak beritahu yang program ni, Persediaan sahaja 8 bulan ( 02/2011 – 09/2011) dan Ijazah 5.0 tahun (10/2011 – 09/2016). Memang kena bertegang urat la lepas ni. Dah tak boleh main-main. Padam semua istilah malas, kejap lagi dan segala yang negatif. Ni U okey, bukan zaman kegemilangan kau dekat MRSM ye Hani!! (sekadar mengingatkan diri sendiri..)hehehe

Jadi,jumlah anggaran pinjaman pelajaran bagi program Persediaan ialah RM18 190, manakala untuk Ijazah pula, RM 352 750. Setelah ditambah, tolak, darab, bahagi, kuasa dua, tiga, empat (merepek), jumlah keseluruhan ialah sebanyak RM 370 940!!! Banyak bukan? Mungkin ada yang menganggap, eleh baru 370k..belum 500k, dah berlagak, canang satu dunia. Kepada insan-insan di luar sana yang ada terdetik begitu, baik anda fikirkan dahulu sebelum berkata apa-apa ya!

Untuk pengetahuan semua, aku ni bukan anak kerabat diraja, bukan juga anak bilionair, jutawan, hartawan, dermawan dan juga wan wan yang seangkatan dengannya. Tapi yang pasti nama aku juga bukan wan lah kan. Kalau tiada penajaan daripada pihak MARA, mahu semput ibu abah. Kopak juga duit mereka. Mana nak cekau duit sebanyak tu kan? Kalau kita ni anak cucu Bill Gates ke, Sultan Brunei ke tak pe lah juga ye tak? Hahaha~ tunggu sampai kucing bertanduk pun, sudah pasti perkara sedemikian rupa tidak akan terjadi. Percayalah!


Oleh yang demikian, aku berazam untuk belajar bersungguh-sungguh supaya tidak menghampakan orang sekeliling aku; ibu, abah, cikgu2, sahabat2, pihak MARA dan tidak dilupakan juga, masyarakat. Sebab apa? Duit tu duit rakyat kan? Takkan lah aku boleh suka suka nak sia-siakan duit yang dah banyak tanggung aku. Kang nak jawab apa kat akhirat? Moga dijauhkan daripada segala yang buruk..


without wax,

haniyahaya :)




6 comments:

CORETAN BINTANG :) said...

sumbang haram pertama;) HAHA
isnin ni eh masuk?
sme mcm kwn ak la. universiti kt cyberjaya kn?
TAHNIAH babe!
alhamdulillag:D

haniyahaya :) said...

thanks amalina..
yup! isnin ni masuk. universiti tu kat shah alam..
kawan kau masuk U mana?

CORETAN BINTANG :) said...

ouh. kmpus die kt shah alam la. kwn ak kate die dpt kt cyberjaya.

haniyahaya :) said...

ouh..cyberjaya? dia sorg je ke? dr lenggong ea?

supersaraa said...

tahniah hani!!

haniyahaya :) said...

thanks sara :)

doakan kita ye ^___^