Sunday, February 6, 2011

Diriku insan biasa

Salam 'Alaik..
nampaknya sudah lama aku tidak menulis di blog ini.
hehehe~ maaf lah ya.. tidak ada kesempatan untuk menulis..

Semalam tergerak hati untuk lihat semula fail-fail lama yang ada dalam laptop aku ni.

Saja.. nak tengok khazanah lama.. tiba-tiba aku ternampak satu wallpaper yang sudah lama disimpan di dalam fail kepunyaan aku tu..

Tersentap hati aku tatkala membaca madah pujangga itu..
Aku tak tahulah, sekarang ni terasa menusuk kalbu bila baca benda-benda macam ni.. Aku bukan apa..Memandangkan cuti yang masih panjang ni, aku ingin isi dengan perkara berfaedah. Dan tatkala aku membaca bait-bait puisi itu, hati aku bagaikan tersentap.. Sayu je bila baca. Biasalah kan? Hati remaja. Bila berbicara soal hati dan perasaan, memang tidak dapat dinafikan lagi. Remaja dan cinta, dua perkara yang sangat sebati dan begitu lali aku dengar. pergi ceramah, tajuk itu jugak yang dibicarakan. Pergi program mana-mana pun, mesti ada juga terselit persoalan remaja dan cinta. Aku tidak mengatakan diri aku 100% baik, namun aku ingin berusaha untuk menjadi lebih baik daripada diri aku sekarang. Dan bila baca benda ni sebenarnya mengingatkan aku bahawa, memang fitrah nurani manusia ingin menyayangi dan disayangi. Namun, kita tidak seharusnya akur dengan pujukan hawa nafsu bukan?

Aku mengerti, siapalah aku. Diri ini sering bergelumang dengan dosa dan bukanlah insan yang hebat seperti Rasulullah SAW dan para sahabat Baginda. Sungguh naif dan kerdil bukan insan bernama Hani Yahaya ini?

Oleh itu, bila aku baca aku kata-kata itu, aku dapat rasakan sesuatu..perasaan yang sukar aku gambarkan bagaimana rasanya. Apa yang mampu aku ucapkan ialah aku berharap aku akan menjadi setabah itu dan tidak terjebak dengan perkara-perkara yang menuju ke arah zina. Doakan ya sahabat sekalian! Mungkin sekarang aku masih lagi mampu mengawal hawa nafsuku, namun apabila menginjak ke alam yang lebih dewasa? Masya Allah, mudah-mudahan aku dijauhkan daripada segala perkara yang boleh menjatuhkan maruahku sebagai seorang muslimah.


Apa-apapun, mulai sekarang, kita tanamkan azam baru untuk berubah! Insya Allah~
without wax,
hani yahaya:)
nota kaki: ijtihad asasun najah!