Monday, January 31, 2011

Ahmad Dhani Pengetua AF9?

Salam 'Alaik..

"Menuju puncak,
Gemilang cahaya
Mengukir cita seindah rasa
Menuju puncak,
impian di hati
Bersama janji kawan sejati
Pasti berjaya di Akademi Fantasia.."

Okey, aku tak tahu lah lirik lagu Manuju Puncak tu betul ke tak.. Pakai main copy & paste je dari internet. Sebenarnya itu pendahuluan sahaja. Teringat zaman SPM dulu, kalau buat karangan, mesti aku letak lirik lagu sebagai pembuka tirai pendahuluan karangan aku.

Baiklah, kita tutup kisah lagu AF tu. Bukan tajuk tu yang ingin aku perkatakan sebenarnya. Baru-baru ini aku ada terbaca artikel surat khabar yang menyatakan bahawa Ahmad Dhani akan dilantik untuk menjadi Pengetua AF9, sebuah rancangan program realiti TV yang popular di tanah air. Dan aku pasti, semua dah terbayang muka Ahmad Dhani dan rancangan realiti TV, Akademi Fantasia.

Untuk pengetahuan semua, aku bukanlah peminat setia rancangan realiti kerana tidak pernah menonton rancangan AF. Tambahan pula, aku tidak mempunyai kemudahan Astro di rumah. Sudah pasti aku tidak dapat menontonnya bukan? Aku hanya tahu perihal rancangan ini berdasarkan surat khabar dan tabloid.

Isu Ahmad Dhani menjadi Pengetua AF9 memang menjadi buah mulut masyarakat sekarang. Ada yang sokong dan ramai juga yang membantah. Dan bagi aku, aku ada pendapat aku sendiri.

Pada pendapat aku yang tidaklah begitu pakar dalam industri hiburan ni, aku rasa tidak wajar sekiranya diambil Ahmad Dhani sebagai Pengetua AF. Kerana apa? Bagi aku, mengapa kita ingin mengagungkan orang luar sedangkan di negara kita sudah ramai pada hemat aku artis-artis yang hebat seperti Amy Search, Sohaimi Meor Hassan, Anita Sarawak dan Datuk Siti Nurhaliza. (sekadar menyebut beberapa nama) Tidak hebatkah orang Malaysia?

Tapi sebenarnya, perkara utama yang ingin aku sampaikan ialah aku tidak berapa kisah jika siapa pun diambil sebagai Pengetua AF9 sebabnya aku bukanlah golongan yang minat AF. Tidak heran pun kerana rancangan ini sememangnya tidak memberi kesan apa-apa padaku.

Kalaulah Ahmad Dhani jadi Pengetua AF9 dan ramai orang tak suka, apa susah sangat? Pulau sahajalah rancangan itu. Sudah tahu rancangan tu lagha, lagi mahu ditonton. Bukannya tak tahu yang mana baik, yang mana buruk. Bukannya tak belajar halal, haram.. Betul tidak? Agak-agak, kalau kita berpelukan, menari sama-sama, tetapi berlainan jantina, yang bukan muhrim halal ke? Ada ke dalil yang cakap macam tu? Fatwa mana ikut?

Dari Ma’qil bin Yasaar r.a. katanya, “Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Sesungguhnya jika dicerca kepala salah seorang dari kalian dengan alat jahit dari besi adalah masih lebih baik baginya daripada menyentuh perempuan yang tidak halal baginya (bukan mahramnya).” (HR At-Thabrani & al-Baihaqi, sahih).
Ini tidak, bangga benar kalau anak-anak dapat masuk AF. Dibawaknya satu kampung pergi tengok konsert AF. Selepas diumukan tersingkir, mulalah drama Spektra percuma. Berjujuranlah air mata yang sememangnya palsu dan begitu murah. Kalau bagi tengok derita anak-anak Palestin tu agak-agak boleh nangis macam tu tak? Bukannya golongan muda sahaja, bahkan yang dah pangkat datuk & nenek juga tidak ketinggalan. Ha, tu belum campur duit yang terpaksa dihabiskan untuk mengundi pelajar pilihan. Memang kaya la syarikat telekomunikasi kan? Kita penat-penat cari duit, tapi mereka yang untung. Kita dapat apa? Puas kalau pelajar yang diundi menang, begitu?

Sabda Nabi SAW, "Akhlak yang buruk itu merosakkan amal sebagaimana cuka merosakkan madu dan api membakar kayu bakar"(Riwayat Ibnu Majah)

Oleh itu, fikir-fikirkan lah..

without wax,
hani yahaya :)

nota kaki: Suka tonton cerita CSI kat Astro.

Saturday, January 29, 2011

Kelas KPP dan Jejaka Belanda :)

Salam 'Alaik..
Okey, hari ni aku sangat penat.. Ya, teramat penat kerana terpaksa menghadiri ceramah selama hampir 5 jam sebagai langkah awal untuk mendapatkan lesen.. Memang sungguh sangat menguji kesabaranku.. Badan pula dah terasa lenguh. Sendi-sendi badan mula berbunyi kraakk kruuukk.. Mengalahkan orang tua pula aku ni ye tak?

Tapi, sebenarnya yang membuatkan aku geram ialah, kelas itu bermula tersangatlah lambat. Aku rasa kelas itu sepatutnya boleh dimulakan dengan awal, tetapi oleh kerana sistem pengurusannya yang aku kira tidak berapa sistematik, masa berlalu begitu sahaja. Hatiku terasa bagaikan ingin mengeluarkan 'ayat-ayat keramat' tapi aku pendamkan sahaja.. Sabar masih lagi menguasai diri. Baik aku buat latihan kat buku latihan ni, bisik hati kecilku.

Tiba-tiba, tatkala kekecohan yang berlaku, seorang jejaka yang tinggi lampai, mancung hidungya dan kulitnya kemerah-merahan masuk ke kelas. Aku dapat rasakan bahawa semua bebola mata di dalam kelas itu tertumpu kepada jejaka itu termasuklah aku. Dia terus ke kaunter, tempat pendaftaran.

"blablablabla"
"blablablabla"
[jejaka mat salleh itu berbicara dengan 2 orang perempuan dan seorang lelaki di kaunter itu..Aku kurang jelas butir percakapan mereka walaupun aku duduk di barisan nombor 2 dari depan]

Setelah itu, aku mendapat tahu bahawa jejaka itu adalah jejaka datangnya dari Belanda@ Netherland@ Holland. Bekas negara yang pernah menjajah Melaka pada suatu masa dahulu dan juga negara yang memenangi tempat kedua pada Piala Dunia 2010 yang lalu. Yang menariknya, jejaka ini boleh berbahasa Melayu dengan telor Indonesia. Bahasa Inggeris sudah pastilah kan? Oh lupa! Nama jejaka ini ialah Stef.

Ha, bercerita tentang mamat Belanda ni, yang aku dok geramnya ialah, cara pihak pengurusan itu menguruskan hal Stef untuk belajar memandu. Ya, memandangkan dia bukan warganegara Malaysia, sudah pasti prosesnya agak rumit. Tapi yang jadi isu besar di sini ialah mereka bertegang urat, bertikam lidah ( hiperbola sikit, tiada kronik mana pun..ni ayat penyedap la kiranya) hanya kerana ingin meletakkan negara mamat Belanda itu. Yang sorang cakap Belanda, yang sorang lagi cakap Holland, yang sorang lagi cakap Netherland. Hakikatnya masing2 tahu yang kesemua nama yang disebutkan tadi ialah negara yang sama. Tapi masih lagi mahu bertekak. Ceh! Walhal sudah terang lagikan bersuluh, di dalam pasport mamat Belanda tu dah ada kod negara itu, NLD = Netherland.. Ikut je lah. Apa yang susah sangat. Kalau nak tulis Belanda, memang aku pasti & yakin tiada. Dah memang kod dia macam tu, kalau kau ubah, ingat seluruh dunia ni faham ke apakah itu BELANDA? Mandat besar betul. Dah ada depan mata, lagi mahu menyesakkan minda.. Sabar, sabar.

Potpetpotpet..soksehsokseh..blablabla..
Kelas pun tamat. Aku terpaksa menunggu pak cik yang akan datang untuk menjemputku dan teman yang lain pulang. Kami terpaksa menunggu lebih setengah jam. Punya lah perit, tapi sabar je la.

Dan tibalah saat yang dinantikan..
Aku telah bersembang dengan pemuda Belanda itu, Stef. HA! Jangan salah sangka pula ya! Bukannya aku nak menggatal ke mengorat ke dan sewaktu dengannya. Niat sebenar aku saja ingin berkenalan dengannya. Teringin nak bercakap mat salleh dengan mat salleh sebenar. Nak gilap bakat berkomunikasi Bahasa Inggeris aku la ni hajat utamanya. Aku nampak je mat salleh ni pada awalnya terus aku teringat temu duga. Entah kenapa, aku pun tak tahu. Gila gamaknya memandangkan SPC tak dapat. ( cukup pasal SPC!)

dan inilah perbualan kami berdua...

Hani : How long have you been living in Malaysia?
Stef: oh well.. couples of months ( sambil mengeluarkan sebatang rokok dan menghisapnya )

[ ceh, hani..mana greetings kau? dulu masa darjah 1 cikgu BI ajar kau tidur ya? cis, sungguh kurang sopan..hahaha~ sambung je la hani oii.belasah je.]

Hani: So, are you working here?
Stef: No..I'm not. Actually, I'm studying here. I study at UKM.
Hani: oh!..err.. what course do you take? (tergagap-gagap)
Stef: English..(senyum) But since I study in here, I also need to learn Bahasa Melayu.
Hani: So, do you like here? (sengih)
Stef: Of course! Malaysia is amazing!

[terasa bangga jadi anak Malaysia apabila dipuji sedemikian rupa]

Hani: erm..how old are you actually?

[mereng sungguh otak aku ketika itu. dah tahu tu soalan sensitif, lagi mahu ditanya.cis kau]

Stef: (menyedut rokoknya) Well, I'm actually 27.. how about you?
Hani: Well, I'm 18 right now.. actually going-to-be-eighteen this May.
Stef: oh, yeah?! Wow, that's great! (dah senyum melebar)
Hani: I actually just finished my high school last year. In Malaysia, when we reached 17, we will finished our high school.Right now, is a very loooooong holiday for me.
Stef:Seriously..That's why you ambil lesen? Belajar memandu?(slang indon)
Hani: Yup! Since I've nothing to do at home. So I decide to..err.. to learn driving..err..belaja memandu,ambil lesen.. (gelak)
Hani: Actually,I used to study in the boarding school.. in Malacca. You know Malacca?
Stef: Yes, Malacca!(teruja) Malacca is very nice.. Actually, I've been to Malaysia for several times.. I used to travel around the world..
Hani: Oh yeah? Hahaha~ Malacca is also my hometown too!
Stef: Seriously? wow! that's great! So, where do you live?
Hani: I live here. My parents work at Selangor and I was born in Selangor..It just thatconly my father was from Malacca. Actually,I've nothing to do since I was in a very long holiday except for learning to drive and cooking.
Stef: (gelak) Cooking is very important you know.
Hani: (mengangguk tanda setuju dengan pendapatnya) Well, my holidays are very long.. Since the intake for university will be held on September this year. Basically, the intake will be held on July, but I don't know why this year the goverment change it..
Stef: Whoa! That is very long.. well,some of my friends also got a very long holiday.. From May until September and like that..

[Aku mengangguk dan tersengih..lalu,aku pun mula sambung hikayat aku..]

Hani: And actually, I'm waiting for my SPM result.. If my result is good, then I get a chance to further my study. Some of my friends currently at the universities to further their studies.. i actually applied for it too since there is a fast-track programme for the boarding school's student like me..But, I don't get it..(ada nada sedih sikit la..)
Stef: Ouh, I see.. So, what do you plan to take in the future?
Hani: I want to be a doctor.
Stef: Wow! Medicine! Cool.. That's very cool man and it is very loooong time.. 6 years!
Hani: Yup, I know..
Stef: (memotong kata-kataku).And I know that you can do it. (tersenyum lagi sambil menghisap rokok)

[tiba-tiba nampak pak cik yang jemput aku tu datang..]

Hani:Okay, I've to go now.. Well, hope to see you again later..
Stef: Yeah, see you later. Bye.

[Aku beredar meninggalkannya..]

TAMAT~

okey, pengajaran yang boleh diambil daripada kisah ini ialah(gaya budak kecil bercerita):
1. Kita mestilah berbangga menjadi anak Malaysia! Sedangkan orang luar boleh puji negara kita, mengapa tidak kita? Mereka belajar Bahasa Melayu, tetapi kita? Gagal peperiksaan Bahasa Melayu..
2. Jadilah peramah, tetapi jangan berlebih-lebih pula. Aku sungguh pelik. Bila aku cakap dengan mamat Belanda tu kan, semua tengok aku macam aku ni buat salah besar je.. Kenapa? Salah ke kalau kita nak berkenalan? Aku jaga batas aku tau.. hahaha~ Tapi dalam hati aku terdetik, alah, korang pun nak jugak cakap dengan mamat ni kan? hehehe~


without wax,
hani yahaya:)

nota kaki: yang tak tahannya kena bau asap rokok yang sememangnya hidung aku cukup sensitif dengan bau benda alah tu..
dan lagi satu, kali ni terlebih 'rajin' untuk buat entri kali ini berwarna-warni.. hehehe~

Thursday, January 27, 2011

semalam

Salam 'Alaik..


Okey, semalam pergi mendaftar ke kelas memandu. Mungkin agak lewat berbanding sahabat-sahabat yang lain, namun biarlah.. Biar lambat, asalkan selamat. Lagipun tahun ini, kemasukan ke universiti akan dilakukan pada bulan 9.. Mungkin selepas raya Aidilfitri barangkali..





Dan semalam juga aku mendapat berita bahawa sahabat baikku, Fateh mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke Kolej MARA Kuala Nerang bagi jurusan Kejuruteraan @ Engineering. Tahniah diucapkan, namun Fateh barangkali terpaksa menangguh dahulu untuk sementara waktu kerana beliau terikat dengan rawatan susulan. Tidak mengapalah. Insya Allah, beliau pasti dapat mengikuti program yang ditawarkan itu pada masa yang akan datang.





Tatkala mendapat berita itu, saya juga sebenarnya agak terkilan dan kecewa kerana tidak mendapat tawaran seperti rakan-rakan yang lain. Namun begitu, tidak mengapalah.. Insya Allah, rezeki aku mungkin bukan kali ini. Dan sebenarnya, Allah mahu menguji hamba-Nya yang seorang ini, supaya hamba-Nya ini tidak lalai dan leka dengan kehidupan duniawi. Dan mungkin juga Allah akan memberikan aku hamba-Nya ini yang lebih baik pada masa akan datang.





Dalam Al-Quran juga Allah SWT ada berfirman,





وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ





Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.(QS. 3:139)

So lose not heart, nor fall into despair: for you must gain mastery if you are true in Faith. (3:139)






Dan juga,seperti kata-kata sahabat saya, Amira Nabiha Jamalludin..



"tkpe hani, lalau Dia tk kasi kau tyme ni, ada yg lbih baik menanti kat depan tu.. Insya Allah" [via SMS]





Terima kasih ya rakan-rakan yang lain kerana sudi memberi dorongan serta semangat buat insan kerdil seperti saya ini. Jazakallahu khairan katsira!





oh ya.. tidak lupa juga..


semalam aku buat kuih abuk-abuk? pernah dengar tak? bagi sesiapa yang belajar Kemahiran Hidup dan ambil elektif ERT mesti tahu punya kuih tradisional ni..


ni lah kuih abuk-abuk..

Penat tau tak buat kuih ni.. Actually kuih ni tak adalah susah mana nak buat, cuma kena kesabaran yang tinggi semasa ingin 'mengerjakan' gula melaka yang palsu.. kalau guna gula melaka yang ori, senang je nak potong + hancurkan.. tapi kalau takat gula melaka yang dah dicampur gula pasir beli RM 3.95 kat pasaraya E.. memang kena sabar lah...
Tapi akhirnya, penat lelah membuat kuih ini berbaloi apabila hasilnya sungguh menyelerakan.. Untuk mendapatkan resepi, cuba belek Buku Teks Kemahiran Hidup Tingkatan 1, bahagian Elektif : Ekonomi Rumah Tangga..

Sekian, selamat mencuba!

without wax,
hani yahaya:)

nota kaki: tidak rajin untuk menulis resepi..

Wednesday, January 26, 2011

Cuti cuti

Salam 'Alaik..


Sudah baca keratan di atas? Sebenarnya gambar ini diambil daripada sahabatku yang bernama Afiqah Inani Binti Mohd Haslin di laman facebook nya. (Maaflah afiqah, ambil tak beritahu.. )
Bila fikir-fikir balik, betul juga kan? Rutin harian waktu cuti ni kadang-kadang banyak benda lagha.. Masya Allah..
Okey, azam kali ni, cuti dapat dimanfaatkan sepenuhnya.. ( Kalau di PLKN sudah tentu tidak menjadi begini.. hehehe~)
Target:
-Khatamkan Al-Quran before Ramadhan tiba, so that Ramadhan boleh khatam lagi sekali.. (azam ni tiap2 tahun sama je, tapi tahun lepas tak berjaya walaupun tahun2 sudah berjaya,,isk.isk..Tebus balik la ni kiranya)
-Belajar memasak ( bab ni paling lemah sekali rasanya.. ayoooo~~)
-Belajar memandu.. ( akan diusahakan sementara masa masih panjang )
- Menziarahi sekolah lama yakni MRSM Gerik.. ( dah lama dah mengidam nak pergi ni..)
- Baca buku banyak2 ( otak berkarat tau tak kalau dah lama tak membaca? Rasa macam katak bawah tempurung aje..)
- apa lagi ye? hahaha~ nanti akan diberitahu kemudian..
sekian,
without wax,
hani yahaya :)

Tuesday, January 25, 2011

lelaki haram memakai rantai

Salam 'Alaik..

Sekadar ingin berkongsikan artikel menarik yang saya baca pada minggu lepas. Jenuh juga mencari keratan akhbar ini kerana ibu sudah mahu menghantarnya ke pusat kitar semula. Alhamdulillah, berkesempatan juga menyelamatkan keratan akhbar ini.


Soalan: Apakah hukumnya bagi lelaki yang memakai rantai?


Jawapan: Memakai rantai leher bagi kaum lelaki adalah haram dan wajib dielakkan. Ini kerana perbuatan tersebut merupakan satu bentuk tasyabbuh (menyerupai) kaum wanita.

Di antara fitrah yang disyariatkan Allah kepada hambanya iaitu agar lelaki menjaga sifat kelelakiannya seperti yang diciptakan oleh Allah dan wanita menjaga sifat kewanitaannya seperti yang diciptakan oleh Allah.

Hal ini merupakan salah satu sifat penting kerana dengannya kehidupan manusia berjalan normal.

Dalam hadis marfu' riwayat Ibnu Abbas RA disebutkan:

" Rasulullah SAW melaknat laki-laki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai laki-laki" (HR Al Bukhari, Fathul Bari: 10/332)

Dalam hadis lain juga, Ibnu Abbas RA meriwayatkan:

"Rasulullah SAW melaknat laki-laki yang bertingkah laku seperti wanita dan wanita yang bertingkah laku seperti laki-laki" (Al Bukhari, Fathul Bari: 10/333)

Hadis di atas menjelaskan peringatan daripada Rasulullah SAW kepada mereka yang cuba melanggar fitrah dan menyerupai sesuatu yang bertentangan dengan syarak.


Sumber: Kosmo! Jumaat, 21 Januari 2011
without wax,
hani yahaya.
nota kaki: Tidak memakai gelang atau rantai. Aku bukan tomboy.

Renovation rumah

Di sebuah kawasan perumahan yang hampir 98% daripadanya terdiri daripada orang Melayu, terdapat sebuah rumah yang sedang membuat kerja-kerja pengubahsuaian rumah. Rumah itu sebenarnya baru sahaja dibeli daripada pemilik sebelumnya. Harganya tidak berapa pasti, tetapi yang pasti ianya mencecah ratusan ribu ringgit. Maklum sahajalah, rumah di kawasan bandar sangat mahal harganya, walaupun rumah teres 2 tingkat yang tidaklah sebesar mana, besar sikit dari kangkang kera.
Kerja-kerja pengubahsuaian biasanya dilakukan oleh orang-orang indon yang diupah. Mana mungkin kerja-kerja sedemikian rupa dilakukan oleh belia Malaysia. Belia Malaysia kan lebih cenderung dengan kerja di tempat yang ber’air-cond’, bergaji tinggi, membawa ‘briefcase’ dengan kot di badan dan tali leher yang dijerut di leher.


Hari berganti hari, bulan berganti bulan, kerja-kerja pengubahsuaian masih giat dijalankan. Bunyi bising mesin gerudi memang menjadi makanan jiran sebelah menyebelah. Tidak kira pagi petang, jiran-jiran dihidangkan dengan santapan muzik sang gerudi. Jiran-jiran sudah semestinya kadang-kadang terasa geram dan seperti ingin membentak, namun dipendamkan sahaja perasaan itu dan dibuang jauh-jauh. Rasa hormat masih lai menyelubungi diri masing-masing. Biarlah, itu hak setiap individu. Pepatah Melayu ‘alah bisa, tegal biasa’ memang sudah menjadi prinsip yang diamalkan sejak kerja-kerja pengubahsuaian dilakukan. Semua tahu, pemilik rumah berkenaan tidak bersalah dalam hal ini. Pekerja-pekerja upahannya itu sepatutnya kena lebih peka rasanya terhadap masyarakat sekeliling.


Pada suatu hari, tatkala burung-burung sudah pulang ke sarang, budak-budak sekolah sesi petang sudah berada di rumah sambil menikmati juadah makan malam, kedengaran lagi bunyi sang mesin gerudi dari rumah sebelah(rumah yang membuat kerja-kerja pengubahsuaian). Keluarga yang tinggal bersebelahan sudah terasa bingit. Sudahlah si anak tidak dapat makan dengan tenang, ni si bapa pula nak mengaji pun tak senang. Dah Maghrib ni.. Suara kartun ‘Kiteretsu’ di televisyen tenggelam dengan suara sang gerudi.. Akhirnya si bapa bingkas bangun dari sofa dan keluar. Ahli keluarganya yang lain diam sahaja, tidakk berani berkata apa-apa. Hanya mampu melihat dari jendela rumah yang kecil sahaja kerana baju-baju bergantungan di jendela rumah. Si bapa kelihatan sedang berdiskusi dengan mamat indon tersebut.


Tidak sampai 5 minit, si bapa masuk semula. Bunyi sang mesin gerudi sudah tidak lagi kedengaran. Si anak tersenyum dan kembali menjamah juadah makan malam sambil menonton cerita kartun. Si bapa kembali mengaji sambil menunggu seruan azan Maghrib tiba.
without wax,
hani yahaya:)

nota kaki: setiap kali azan sepatutnya kena berhenti bekerja. Hormati azan. Dan sebagai muslim seharusnya menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim. Tidak ketinggalan juga Solat Jumaat..

Monday, January 24, 2011

I untuk Isnin..

Salam 'Alaik..
Okey, hari ini hari Isnin.
Ya, ISNIN.
Saya ulang sekali lagi, ISNIN..
okey, noktah. cukup lah tu. berapa kali mahu diulang.

Kalau zaman budak sekolah dulu, hari Isnin merupakan hari yang tidak menyeronokkan. Masakan tidak, hari permulaan sekolah setelah dua hari bersantai, bergolek-golek di atas katil, bersuka ria menonton tv, keluar outing dan macam-macam lagi pada hari Sabtu & Ahad.

Ms Ida Madiha, merangkap bekas guru homeroomku (Topaz 3) selalu berkata, "Monday's blue..". Teringat pula dulu, hari Isnin pagi2 mesti ada perjumpaan homeroom. Perjumpaan selama satu jam itu kadangkala menyeronokkan, tidak lupa juga kadang kala membosankan aku sehingga mampu membuatkan ahli homeroomku yang lain terlena.

Hari Isnin juga, permulaan minggu untuk pergi kelas bagi mengikuti proses Pengajaran & Pembelajaran (P&P) bersama guru-guru yang sangat berdedikasi. Kebiasaannya, hari Isnin merupakan hari malas. Mungkin kerana masih teringat-ingat lagi cuti..

Hari Isnin, seperti sekolah-sekolah lain, maktabku pasti akan mengadakan perhimpunan. Ya, perkara yang aku tidak suka lagi sejak dahulu kala. Sebab nya aku memang tidak suka mendengar ucapan. (Maaf ya guru2). Mungkin juga kerana aku begtu letih dan kebiasaannya waktu perhimpunan, aku pasti terlena dibuai mimpi nan indah.. Namun di TGB, tidak lagi. Hal ini disebabkan aku sudah memegang jawatan tertentu dan sudah pasti, aku tidak boleh berbuat demikian..( Malu la oii.. dah la kene duduk dkt laluan red carpet cikgu.. pulak tu memang dekat je dgn budak laki.. kalau aku tidur, mesti malu punya. dh tak tahu nak taruk muka ni kat mana).. Aku bersyukur kerana sejak memasuki MRSM dari Tingkatan 1, perhimpunan hanya diadakan sebulan sekali.. Seronok bukan?

dan pada hari ini, aku mencuba sesuatu yang baru.. Aku mulakan operasi menurunkan berat badan aku dengan berjoging.. ya, sungguh! Mesti kalian begitu terpana bukan? ya, Hani Yahaya kini sedang menjalani proses penurunan berat badan! hahaha~
doakan saya berjaya ya, rakan-rakan..

Sekian saja buat kali ini..

without wax,
hani yahaya

nota kaki: tidak sabar menunggu hari Jumaat :)

Friday, January 21, 2011

lelaki idaman?

Salam 'Alaik..

Pasti ramai yang tertanya-tanya, betulkah hani yasmin ni? hehehe~ Jangan terlalu awal membuat kesimpulan ya.. Baca dahulu entri ni..selepas itu, barulah anda membuat kesimpulan ye.


Saya amat tertarik dengan sepotong ayat Al-Quran dalam Surah An-Nur,ayat 26.


Terjemahan Dalam Bahasa Malaysia Tafsiran Ar-Rahman
(Lazimnya) Perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.


Terjemahan Dalam Bahasa Inggeris Tafsiran Abdullah Yusuf Ali
Women impure are for men impure, and men impure for women impure and women of purity are for men of purity, and men of purity are for women of purity: these are not affected by what people say: for them there is forgiveness, and a provision honourable.


Rujuk Pautan: http://www3.pmo.gov.my/webNotesApp/RqrMainM.nsf/9ca3c988a579811f48256722002425dc/badd2cd649405034482566cd0032514e?OpenDocument


Saya pernah diberitahu oleh ustaz saya ketika itu saya masih belajar di tingkatan menengan rendah bahawa, perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat, manakala perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Saya hanya faham setakat itu sahaja. Dan tidak pernah untuk menyoal dengan lebih lanjut. Mungkin sifat ingin tahu yang mendalam masih tidak ladi ada dalam diri.


Namun setelah menjejakkan kaki ke alam yang lebih dewasa (yakni Tingkatan Menengah Atas), kini baru saya tahu apakah maksud sebenar ayat tersebut.


Namun demikian, saya bukanlah ingin mengulas dengan lebih panjang akan ayat ini. Maklum sahajalah, ilmu masih kurang di dada. Saya tidak berani untuk mengulas apa-apa, takut-takut tersalah kata, saya yang akan bertanggungjawab sepenuhnya..Apatah lagi ini ayat Al-Quran, bukannya satu perkara yang boleh dibuat main-main.


Apa yang saya inin perkatakan di sini ialah, saya telah menjadikan ayat ini sebahagian daripada prinsip hidup saya. Mungkin ada sesetengah pihak berpendapat saya masih terlalu mentah untuk berbicara soal pasangan hidup. Ya, benar. Saya akui, saya masih mentah dalam hal ini, namun demikian, tidak salah kiranya saya jadikan ayat ini sebagai mutiara hidup. Pertama kali saya cuba memahami ayat ini ialah sewaktu membaca Al-Quran semasa Ramadhan yang lalu. Hati saya bagaikan terusik. Dengan ayat ini jugalah, Alhamdulillah, saya dapat terus hidup sebagai seorang pelajar yang tidak terjebak dengan gejala 'couple' yang kini kian meruncing dalam kalangan remaja sekarang. Bukan ingin membangga diri atau apa, cuma sekadar ingin berkongsi pengalaman. Saya juga percaya bahawa, suatu hari nanti saya juga pasti akan berjumpa dengan jodoh saya, yang terbaik buat saya untuk saya jadikan pasangan hidup.. ( okay, enough for the jiwang air..)


Apa-apa pun, saya juga cukup terusik bila mana imam membaca doa usai solat fardhu ketika masih bersekolah dahulu. Memandangkan saya budak sekolah berasrama, oleh itu kami semua memang diwajibkan untuk solat fardhu berjemaah. Bila Imam membaca doa agar dikurniakan pasangan hidup yang baik, pasti makmum yang mengaminkan akan menyebut "amin" dengan kuat (especially lelaki). Pada sangkaan saya pada awalnya, biasalah tu..siapa yang tak nak pasangan hidup yang baik. lagi-lagi lelaki.. Namun setelah membaca blog seorang sahabat saya, saya juga mulai berfikir. Mungkin benar. Pelajar lelaki ini memang benar-benar inginkan pasangan hidup yang solehah..pendek kata 100% perfect.

Pernah suatu ketika dahulu, sewaktu menghadiri Tazkirah Asar, ada seorang sahabat saya (BADAR untuk lebih spesifik) memberi tazkirah. Pada awalnya topik yang ingin disampaikan ialah berkenaan aurat wanita. Tapi alih-alih tukar topik.. Ayatnya yang saya tidak boleh lupa sehingga kini ialah..


" Untuk pelajar puteri, tolonglah jaga aurat anda. Kalau belajar dalam kelas tu, tak payah la nak tarik2 lengan baju tu sampai ke lengan. Kami yang laki ni tak nak tengok pun. Dapat free je dosa."


Dia menyambung lagi..


" Saya pernah bertanya kepada rakan saya, 'Apakah ciri-ciri awek idaman anda?' Rakan saya menjawab, 'yang free hair,yang seksi..hahaha' Selepas itu saya bertanya, ' Apakah ciri-ciri isteri idaman anda?'..Rakan saya terus menjawab,' mastilah yang bertudung, alim, baik, soleh,menjaga aurat' "


Ternyata, lelaki boleh terfikir sampai ke tahap itu walaupun usia setahun jagung..

Dan saya juga pernah bertanya soalan no.2 itu kepada salah seorang rakan sekelas saya..(lelaki)
dan jujur dia mengatakan jawapan yang sama. Saya bertanya lagi.. mengapa?
lantas dia menjawab..


" Ko ingat aku nak ke anak aku dari keturunan yang tak baik? Aku nak la bini aku nanti orang yang baik2.. Boleh ajar anak aku solat, puasa and benda yang baik2.."


Saya terkedu mendengar jawapannya.



without wax,
hani yahaya


nota kaki: kiranya ada salah silap, harap dapat ditegur ya..

BM? English? Manglish?

Salam 'Alaik..
Well here it goes.. Since SPM is over right now, so I guess I want to make up some changes in my blog.. yeah, oh well..As you guys know, I have written on this blog in English, not to say that that there are some posts that I've written it in Malay.. hahaha~

So basically I want to change my style of writting..So start from now on I, Hani Yasmin Yahaya will write in Malay. Full stop.

****************************************************************

Mengapa saya mahu menulis dalam Bahasa Melayu, yakni bahasa ibunda saya?
Hal ini demikian kerana saya berpendapat bahawa sebagai anak jati Malaysia, saya seharusnya berbangga dengan bahasa saya sendiri. Tambahan pula saya merupakan seorang yang berbangsa Melayu. Tidak salah bukan? Tapi, saya minta ampun dan maaf sekiranya saya ada terselit juga bahasa Inggeris.. apa2 je lah.. ini blog saya, kan? ( mcm gedik pulak ayat ni..)


tapi harus diingat, nama blog tidak akan ditukar.. err..kenapa? Sebenarnya, ada maksud yang tersurat dan tersirat di sebalik 'WITHOUT WAX' tu.. Kepada sesiapa yang sudah baca novel 'Digital Fortress' hasil karya Dan Brown, pasti tahu apa itu 'without wax'..

Sekian,

without wax,
hani yahaya :)

Wednesday, January 19, 2011

on noooo!!!!!!

Salam 'Alaik..
Well, today was a very disaster day for me.. You wanna know why?


First- I went to 7 Eleven just to buy an ice cream that I'd been craving for the past few days.. I craved for Cornetto or Wall's Dutch ..( forgot already what is the name)..hahaha~ So, I cycled to the nearest 7 E.. It was 1 o'clock in the evening.. The sun was so bright and it was very hot.. But it is okay, I said to myself.. I wanted an ice cream.. When I reached 7 E and picked my favourite ice cream, I went to the casher to pay for it.. The casher asked me, " Ni je ke dik?".. I just smiled and nodded to him. Haiyaa!! " kalau duit aku berkati-kati x pe lah jugak aku nak borong 7 E".. I said to myself. Maybe he thought that I was very weird.. Sure, an- 18-years-old-girl, wore a black jumper,cycled to 7E just to grab an ice cream? Moron! But, it did not end there.When I was cycling very fast, the ice cream dropped to ground without I realized it..I only realized it when I almost reached at my home.. I felt like..urggggghhhh!!! I wanted to be home very quick, and yet..this thing happened to me.. So I had to turn back and searched for my ice cream.. Luckily, my ice cream was okay..hahaha~ but sure, it was half melt..but it was okay since I got a chance to eat it.. When I arrived at home, i quickly washed the wrapper since there was some part covered with sand and put my ice cream in the fridge.. hahaha~ after 15 minutes, i ate it.. Yummy :)



Second thing is.. there is no water in my house apparantely! yes.. it was difficult for us to do the house chores and all our daily routine..My mom and I went out to buy the drinking & mineral water .. Drinking water is for bath & wudhu'..and mineral water for drink.. No cooking today!
without wax,
hani yahaya :)

Tuesday, January 18, 2011

new look..

i've just made up some changes for my blog.. hahaha~ bosan yang teramat sangat nih..

about me..


hahaha~ it was one of my masterpiece long time ago..
that was when i was addicted to myspace and friendster and i always paste this things onto my profile at the 'About me' section..
without wax,
hani yahaya
p/s: i am boring..

wirawati hani yasmin yahaya..



Lirik Lagu Rasmi PLKN - Khidmat Negara
Wira wirawati harapan bangsa
Tiba masa kita berjasa
Kita sahut cabaran bederas seiringan
Demi mencapai wawasan.

Kenali rakan pelbagai budaya
Selami warisan kita yang kaya
Bersama bergandingan tiada perbezaan
Kita Warga Malaysia.

Berkhidmat untuk negara
Berbakti penuh setia
Satu hasrat satu semangat satu tekad bersama.

Kami wira wirawati negara
Kini masa kami berjaya
Kami sahut cabaran berderas seiringan
Kami pasti mencapai wawasan.

Kita sahut cabaran bersama bergandingan
Berkhimat untuk negara
MALAYSIA!!!

nota kaki: hari ni angau overboard dengan plkn..

hani in the house...

Salam 'Alaik.. ahhh.. it's so good to be back home, which means that i can start blogging back! hooraaayyy!!

for those who already known that i got to go for National Service (a.k.a PLKN), I'm already home.. WHY? because the doctor said that i'm not fit enough to for it.. heck! i was kinda really shocked.. hello, that day when i went for medical check up the doc said that i'm fit enough..9diff doc) but now, the doc said that i'm NOT fit enough since i'd a record suffering fromasthma when i was kid.. haiiyyyaa!!!
i was kinda sad because i've started liking the camp..making new friends.. and now, i had to go home? ayoyo..

The National Service(NS)thought me a lot.. and i was very grateful that i was among the luckiest teens in Malaysia..yeah, not every teenagers out there got a chance for it right?

the most important things that i learned were friendships and teamwork.. hahaha~ i already thought about a cartoon show named 'Wonderpets'.. What's important? teamwork!!

so far, the NS was not that bad like some people said.. it was good actually.. plus, your free time would be filled with so many beneficial things compared when you stayed at home..(just like what am I doing right now)

without wax,
hani yahaya

p/s: i felt that i wanna sing the 'Khidmat Negara' song..usually that is what we all do every morning at padang kawad..

Tuesday, January 4, 2011

I'm off!

I'm off for 3 months to Kem Millenium, Beranang, Selangor..
PLKN!! ngeeee~~ here i come :)

Hello 2011 :)

Salam 'Alaik..
Goodbye 2010, Hello 2011..
Yes, I know that I'm late for it.. hahaha~ whatever... still, we're in the ealier month of January.. So, My new resolution? let me guess?? I don't have one I guess..
But what I want is just to get straight A+ for my SPM.. And I'm hoping to get MARA Scholarship in Medic.. Oh, Allah..Please grant my wishes.. I hope for Your Mercy and Love..

And also..not to forget that I want Fateh, my best friend to be healthy just like before.. Fateh is now at HUKM, suffering from leukemia..(is the spelling correct?) I really want her smile back.. She is a tough girl although she suffered a lot! I really miss her.. so much!

that's all i guess.. Hope that 2011 is much better than 2010..

without wax,
hani yahaya

Sunday, January 2, 2011

A Trip to Beijing, China (part II)


So..continue my story.. for those who haven't read the entry entitled 'A trip to Beijing, you better do so..if not, you won't undestand what am I talking about..

Fourth Day (25/12/2010)- Yup! It was Christmas Eve and the roads were jammed.. Gosh! So, our first destination, Bird Nest Stadium & Water Cube.. then after took some pictures, we went to jewellery shop..ha! we met a Malaysian guy there but he was Chinese..but still okay since he taught us many things about Beijing, their peoples and their customs and etc.. After that we went to Dellman Store which sell knifes and kitchen utensils.. that night after

traffic congestion in Beijing..



at the street near the Bird Nest stadium..


China's police patrol car..


at Hard Rock Cafe..


Fifth day (26/12/2010)- After breakfast at the same restaurant, we went to shop at somewhere-which-i-ididn't-know-what-the-place-was called.. funny isn't? So my mum bought some table clothes and some comforters..then, we bought some shoes..I meant for me, my mum, and my brothers..Harith got 2 pairs of shoes..then, my mom bought wallets for my dad. We also bought bags for Harith and myself..(to use it for National Service then..) Then we went to buy winter coat..the black one that I used to went to the airport.. hehehe~ Made in China.. lol



After that, we went to have our lunch and performed our prayers.. Then, we continued to shop..Since my parents are lack of money, they decided to change it at the money changer inside that store..But,unfortunately, Malaysia Ringgit are not accepted.. Ceh! what the heck is that? then we decided to change it with the man which in Malay we called it 'ulat'( the one yg kadang2 tipu duit org bila ada urusan jual beli).. RM100= 190 yuan.. so the man got 20 yuan untung.. hahahaha~ whatever.. But at the third store, we didn't buy so many things.. My brother,Hadi go two shirts, Harith got one Adidas-made-in-China shirt and my dad bought 2 shirts to be worn to his office.. 2 for 100 yuan.. which equal to RM50.. hehehe~ the weather was so cold... And the worst part was, we had to wait for my father's colleagues which they were busy shopping.. Damn it! I hated waiting.. Just Imagine, we had to wait for them about an hour.. since they were busy shopping.. My dad had to make an announcement to call them up.. Malaysians were totally shopaholic..am I right?Geez.. the weather was cold and I felt like I was in a freezar. Gosh! They were not punctual.. and I hate those who are not punctual...

the street near our hotel..



at one of the oldest mosque in Beijing..


Last Day (27/12/2010)- We checked out from the hotel about 5.30 a.m. I had to perform my Subuh prayer inside the bus. Well, we had to get off early in the morning to avoid traffic congestion in Beijing. Yeehaa!! I couldn't wait to come back to my home sweet home, Malaysia.. Ah, I really love Malaysia.. The worst thing was that our flight was delayed about an hour due to air traffic congestion.. Hell yes! I could see that there were many planes took off from beijing International Airport at that time. I was kinda " cepatlah..cepatlah..x sabar nak balik Mlaysia ni, faham x??" Around 10.00 a.m. our flight, MH371 took off.. Yay!! I was very starving at that time since I haven't had anything for my breakfast..Just a cup of Milo and Oatkrunch biscuits in the hotel before we went to the airport.. Luckily they served a good food. I prefered Black paper chicken with rice and a cup of tea.. whoa!! It was very delicious I guessed since we were very hungry. Then, they also served us sandwiches which were not really good i guessed. Then, around 4.15 p.m, we arrived at KLIA! my heart leapt with joy! I wished that I could screamed out loud, "I'M HOME!!!".. hehehe~ then, after that, we rode a cab to our house.. ahh! it was so good to be back at home.. home sweet home :)





with my mom before we went to the airport.. with our new winter coats



waiting for my turn..



for more pics, feel free to go to this url..
so far, Beijing was great!
but as a reminder, it's better for you to go to Beijing during Spring or Summer.. that would be much better!
without wax,
hani yahaya